لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

ارتش عراق از ساکنان فلوجه خواست این شهر را ترک کنند


نیروهای ارتش عراق
نیروهای ارتش عراق

ارتش عراق یکشنبه دوم خرداد از تدارکات و آمادگی نظامی نیروهای خود برای بازپس گرفتن شهر فلوجه از کنترل حکومت اسلامی (داعش) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش عراق در آستانه حمله به فلوجه، از طریق تلویزیون این کشور، از ساکنان فلوجه خواسته‌است آماده خروج موقت باشند زیرا این منطقه به ناحیه جنگ با داعش مبدل می‌شود.

ارتش عراق با نامیدن این عملیات به عنوان «نبرد هزیمت تروریسم»، در بیانیه خود گفته‌است، راه‌هایی را به عنوان «دالان‌های امن» برای خروج غیرنظامیان پیشنهاد می‌کند تا از آسیب احتمالی در امان باشند.

نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم، به رهبری آمریکا، پوشش هوایی را برای عملیات زمینی ارتش عراق فراهم خواهد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب اول خرداد با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت‌وگوی تلفنی کرده بود.

همچنین به گزارش رویترز، نیروهای ارتش عراق در محاصره فلوجه، از یاری‌های نیروهای شبه نظامی شیعه در قالب «بسیج مردمی» (حشد الشعبی) برخوردار هستند.

سخنگوی «بسیج مردمی» نیز یکشنبه دوم خرداد در مصاحبه با خبرگزاری فارس، حضور نیروهای «بسیج مردمی» را «تا رسیدن به دروازه فلوجه» تأیید کرد و گفت تحقق این هدف «نزدیک است» اما افزود، قصد «پیروزی عجولانه» نداریم.

کریم النوری، سخنگوی «بسیج مردمی» افزوده‌است، «تنها ساعت صفر عملیات تعیین نشده» و «راه گریزی برای عناصر داعش باقی نمانده‌است».

نیروهای مشارکت‌کننده در محاصره در گام نخست برای بدام انداختن داعش، مسیرهای تدارکاتی برای پیکارجویان این گروه را مسدود کرده‌اند؛ از محاصره از چهار محور نیز خبر رسیده‌است.

فلوجه زودتر از هر منطقه‌ای در عراق، در اوایل ۲۰۱۴ به تسلط داعش درآمد.

این شهر سنی‌نشین در کرانه رود فرات، در حدود هفتاد کیلومتری بغداد، ملقب به «شهر مسجدها» تا پیش از تسلط داعش بر آن، نزدیک به سیصد هزار تن جمعیت داشت.

مردم باقی مانده در فلوجه در هفته‌های اخیر در معرض قحطی شدید بوده و برخی از آنها بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، برای زنده ماندن علف می‌خورند.

فلوجه در جریان هجوم سال ۲۰۰۴ نیروهای آمریکایی به ستیزه‌جویان القاعده در این شهر نیز آسیب‌های زیانی متحمل شد.

داعش، که از بستر القاعده برخاسته بود، بعد از بیرون راندن ارتش عراق از فلوجه، توانست بر بخش‌های وسیعی از عراق، از جمله بر استان انبار و استان همجوار آن نینوا، مسلط شود.

ارتش عراق هفته گذشته موفق شد منطقه رطبه را که با وجود مساحت کم جنبه راهبردی دارد از تسلط داعش خارج کند اما تحرکات داعش در آن منطقه هنوز ادامه دارد.

تلاش نظامی گسترده ارتش عراق با یاری نیروهای ائتلاف با هدف انجام عملیات تازه علیه داعش در فلوجه، با هرج و مرج در بغداد همزمان شده‌است.

حیدر العبادی جمعه شب، در پی هجوم دوباره صدها تن از هواداران مقتدی صدر به مناطق حفاظت شده موسوم به «سبز» در بغداد، خواهان آرامش همگانی، بخاطر پیشبرد موفقیت‌آمیز عملیات نظامی در مبارزه با داعش شد.

عملیات ارتش عراق با هدف آزادی فلوجه در حالی کلید خورده‌است که داعش در روزهای گذشته سلسله عملیات مرگبار انتحاری را عمدتاً در مناطق شیعه‌نشین عراق انجام داد.

در سلسله انفجارهای انتحاری داعش در روزهای گذشته، که آخرین آن عصر شنبه اول خرداد در بازاری در منطقه دجیل انجام شد، بیش از ۲۱۰ تن کشته و صدها تن زخمی شده‌اند.

منابع عراقی روزهای گذشته نیز از کشته شدن علی الاسود، فرمانده محافظان ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش خبر دادند، هرچند که داعش در این باره سکوت کرد.

هفته اخیر منابع روسی از گریز شماری از نیروهای اصلی داعش از سوریه به استان نینوا در عراق خبر دادند که داعش در این باره نیز سکوت کرده‌است.

پیشمرگ‌های کرد سوریه از تدارکات و آمادگی خود برای آغاز حمله به رَقه خبر داده و گفته‌اند در آستانه حمله، شبه نظامیان کرد در مواضعی در حدود چهل کیلومتری رقه مستقر شده‌اند.

حکومت اسلامی یا داعش از حدود دو سال پیش با تسلط بر رقه، آن را مرکز اصلی خلافت خود نامیده است.

XS
SM
MD
LG