لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۴

وزیر دفاع اسرائیل: داعش با فروش نفت به ترکیه تامین مالی می‌شود


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه ششم بهمن گفت که گروه حکومت اسلامی (داعش) «مدت زمانی طولانی است» که از طریق فروش نفت، با «پول‌های ترکیه» تامین مالی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موشه یعلون که پس از دیدار با همتای یونانی خود در آتن سخن می‌گفت به خبرنگاران گفت: «تصمیم با خود ترکیه و دولت و رهبران ترکیه است که آیا می‌خواهند جزئی از هرگونه عملیات مبارزه با تروریسم باشند یا نه. فعلاً که نیستند».

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «همان‌طور که می‌دانید داعش برای مدت زمانی بسیار بسیار طولانی در ازای فروش نفت، با پول‌های ترکیه تامین مالی شده‌است. امیدوارم این کار متوقف شود».

وارد کردن اتهام به ترکیه در مورد اجازه دادن به معامله نفتی با داعش، در سطح مقامات کشوری، پیش از این بیشتر از سوی مقام‌های روسی و ایرانی شنیده شده بود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم کرده است، اما رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه اطمینان داده که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد داد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز ۱۳ آذر امسال گفت که جمهوری اسلامی، «اطلاعات» و «فیلم‌های» فروش نفت داعش در ترکیه را «در اختیار دارد».

وی افزود که «اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم».

گفته‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در حالی بیان شد که رجب طیب اردوغان گفته‌ بود به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نسبت به اتهام‌زنی رسانه‌های ایرانی به خانواده او درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است.

اظهارات تازه موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد ترکیه می‌تواند به روند بهبود روابط دو کشور لطمه وارد کند.

رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در هفته‌های گذشته نسبت به عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل ابراز علاقه‌مندی آشکار کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز ابراز امیدواری کرده‌است که مناسبات کشورش با ترکیه هر چه زودتر به حالت عادی خود بازگردد و آن را «به سود هر دو کشور» نامیده‌است.

مناسبات اسرائیل و ترکیه از ماجرای کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره در شش سال پیش دستخوش تنش بوده‌است.

XS
SM
MD
LG