لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله عراق کشته شد


پرچم حزب‌الله
پرچم حزب‌الله

واثق البطاط، دبیرکل حزب الله عراق و فرمانده شاخه نظامی این سازمان شیعی که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بود، در استان دیالی در شرق عراق کشته شده‌است.

«یگان‌های جیش المختار»، شاخه نظامی حزب الله عراق، با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن واثق البطاط را در عصر روز یکشنبه ۳۰ آذر تایید کرد.

درحالی که در بیانیه «یگان‌های جیش‌المختار» آمده‌است که البطاط طی درگیری مسلحانه در کنار پسران خود با «نیروهای تکفیری» در استان دیالی کشته شد، یک مقام وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، کشته شدن البطاط را نتیجه سوء قصد نیروهای داعش در منطقه «العظیم» در دیالی اعلام کرد.

تصاویری از جسد البطاط در رسانه‌های مرتبط با گروه‌های مسلح سنی، که دشمن حزب‌الله عراق هستند، منتشر شده‌است.

حساب‌های توئیتری مرتبط با «حکومت اسلامی» (داعش پیشین) از کشته شدن البطاط استقبال کرده و آن را نتیجه عملیات نیروهای خود دانستند اما «حکومت اسلامی» هنوز رسما این مسئولیت را نپذیرفته‌است.

«جیش المختار» فوریه ۲۰۱۳، بهمن ۱۳۹۱، برای آنچه که «یاری دادن به دولت عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی» نامید، اعلام موجودیت کرد؛ این شاخه نظامی هدف خود را به‌ویژه مقابله با «ارتش آزاد عراق» اعلام کرده بود.

در زمان تشکیل «جیش‌المختار» هنوز دولت شیعه جواد نوری المالکی و سپس دولت حیدر العبادی به اوج مبارزه خود با گروه‌های مسلح سنی افراطی در این کشور نرسیده بودند.

براساس برخی از گزارش‌ها، البطاط با وجود اعلام همکاری با دولت عراق، یازده ماه پیش، مدتی کوتاه از سوی دولت عراق بازداشت شد ولی بدون اعلامیه رسمی در مورد آزادی‌اش، به مسیر مبارزه مشترک با دولت عراق در برابر گروه‌های سنی بازگشت.

به گفته بسیاری از ناظران امور عراق، البطاط با بیان سخنان بسیار تند علیه سنی‌های عراق، در تشدید بحران در این کشور نقش داشت.

فرمانده ۴۱ ساله «جیش المختار» با جمهوری اسلامی ایران مناسبات نزدیکی برقرار کرده و چند بار به ایران سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، «جیش المختار» از آغاز برپایی خود از سوی سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، مورد حمایت بود و از آن اسلحه دریافت می‌کرد.

البطاط خود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس دریافت ساز و برگ نظامی از ایران و «حمایت‌های دیگر» از سوی تهران و دریافت «رهنمود نظامی» از سوی شاخه قدس سپاه پاسداران را تایید کرده بود.

واثق البطاط که در لباس روحانیت فعالیت می‌کرد، تاکید کرده بود که مقلد آیت‌الله علی خامنه‌ای است.

همچنین خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرده بود، واثق البطاط در مصاحبه با این خبرگزاری «تایید» کرده‌است که نیروهای آن، عامل حمله راکتی به اردوگاه لیبرتی در عراق بوده‌اند.

باقیمانده نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران به اردوگاه لیبرتی انتقال یافته بودند.

نام «جیش المختار» بدلیل حمله خمپاره‌ای به شرق عربستان سعودی نیز مطرح شده بود؛ البطاط مسئولیت این تعرض به عربستان را به عنوان «هشداری به حاکمان خائن سعودی» برعهده گرفته بود.

استان دیالی عراق با ایران مرز مشترک دارد. ایران می‌کوشد مانع از نزدیک شدن پیکارجویان «دولت اسلامی» به مرزهای خود شود و از این نظر، نقش «جیش المختار» در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمعه گذشته در مصاحبه با شبکه العالم تایید کرد که ایران از طریق «دادن سلاح و مشورت نظامی»، به مبارزه ارتش عراق در برابر پیکارجویان سنی «حکومت اسلامی» کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG