لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

قرارداد میلیاردی قطر با آمریکا برای خرید موشک‌های پاتریوت


سامانه پدافند موشکی پاتریوت
سامانه پدافند موشکی پاتریوت

خبرگزاری‌ها روز دوشنبه ۲۳ تیر، از امضای قراردادی خبر دادند که بر اساس آن ایالات متحده برای نخستین بار سامانه‌ای از موشک‌های پاتریوت را به قطر تحویل خواهد داد.

ارزش کل این قرارداد که شامل خریداری تانک و هلی‌کوپتر نیز می‌شود، یازده میلیارد دلار ذکر شده‌است. بیش از هفت میلیارد دلار سهم موشک های پاتریوت در این قرار داد بوده است.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف قطر از سرمایه‌گذاری گسترده در سامانه‌های دفاع موشکی، مقابله با تهدیدی است که آن کشور از سوی زرادخانه موشکی ایران حس می‌کند.

در حالی که کشورهای دیگر عرب در خلیج فارس، ازجمله کویت، عربستان، و امارات متحده عربی، پیش از این اقدام به خریداری موشک‌های پاتریوت کرده‌بودند، قطر هنوز از چنین سیستمی برخوردار نبود.

این قرارداد تازه نظامی، بزرگ‌ترین قرارداد نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ است و در همین حال گزارش شده‌است که در سال جاری قطر قرار است قرارداد بزرگی برای خرید هواپیماهای جنگی نیز امضا کند که شرکت آمریکایی بوئینگ یکی از کاندیداهای فروش آن است.

بر پایه قراردادی که روز دوشنبه در واشینگتن امضا شد، آمریکا ۱۰ سیستم موشکی پاتریوت به قطر تحویل می‌دهد که قادرند موشک‌های مهاجم را در هوا هدف قرار دهند.

معامله جدید هم‌چنین شامل تحویل ۲۴ هلی‌کوپتر آپاچی و ۵۰۰ موشک ضد تانک «جاولین» از سوی آمریکا به قطر می‌شود.

بنا بر این گزارش، عبدالله بن حمد العطيه، وزیر دفاع قطر روز دوشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، چاک هیگل، طی مراسمی، این قرارداد را در واشینگتن امضا کرد.

محمد جهام الکواری، سفیر قطر در آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت که خریداری این موشک‌ها و دیگر خریدهای نظامی قطر «ماهیتی دفاعی دارد و هیچ کشور دیگری را هدف نگرفته‌است.»

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های پنتاگون نوشت که این معامله جدید با قطر، ۵۴ هزار فرصت شغلی جدید در ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG