لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

کاترین اشتون با محمد مرسی دیدار کرد


یک روز پس از آن‌که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، با محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنارشده مصر، دیدار کرد، فرانسه خواستار آزادی محمد مرسی از حبس شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار اشتون و مرسی که دوشنبه هفتم مرداد انجام شد دو ساعت به‌طول انجامید و مکان این دیدار اعلام نشده است.

از روز دوازدهم تیر، سوم ژوئیه، که محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب و اسلام‌گرای مصر، توسط ارتش مصر برکنار شد این نخستین بار است که فردی به‌جز سران ارتش با وی دیدار می‌کند.

خانم اشتون پس از این دیدار گفت که با توجه به وضعیت موجود، محمد مرسی به طور نسبی در شرایط بدی به‌سر نمی‌برد و به روزنامه و تلویزیون نیز دسترسی دارد.

کاترین اشتون اما افزود که محمد مرسی از شهر و مکانی که بازداشتگاه او در آن قرار دارد باخبر نیست.

کاترین اشتون در حال حاضر در حال میانجی‌گری بین جناح‌های مخالف در مصر است تا از گسترش خشونت در این کشور جلوگیری کند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواستار آن شده تا تمامی جناح‌ها ازجمله اخوان‌المسلمین وارد مذاکرات آشتی شوند.

خانم اشتون پیش از دیدار با مرسی، با ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر، محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور، عدلی منصور، رئیس دولت موقت مصر، و هم‌چنین نمایندگان اخوان‌المسلمین ملاقات و گفت‌وگو کرده‌بود.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه خبر داد که لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در مصر خواستار آزادی محمد مرسی از حبس شد و طرفین را دعوت به گفت‌وگو کرد.

آقای فابیوس تأکید کرد: «وضعیت بسیار بحرانی است. ما خواستار کنار گذاشتن خشونت‌ها و آزادی زندانیان سیاسی ازجمله محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر، هستیم.»

در همین حال اخوان‌المسلمین اعلام کرد که برای روز سه‌شنبه و با هدف بازگشت محمد مرسی به قدرت، یک «راهپیمایی میلیونی» تدارک دیده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شده است که درگیری‌های تازه میان پلیس و اخوان‌المسلمین که جمعه شب رخ داد دست‌کم ۷۵ نفر کشته شدند.

تصمیم هواداران مرسی برای ادامه تظاهرات در حالی گرفته شده‌است که محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر، روز یک‌شنبه هشدار داد که نیروهای انتظامی دولت «با هرگونه تلاش جهت بی‌ثبات کردن کشور قاطعانه برخورد خواهند کرد.»
XS
SM
MD
LG