لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

رئیس‌جمهور یمن معاون خود را مأمور مذاکره برای واگذاری قدرت کرد


علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن
علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن
علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، معاون خود، عبد رَبّه منصور هادی، را مأمور کرد تا در مورد انتقال قدرت در یمن با اپوزیسیون این کشور مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری یمن که بیش از سه ماه پیش در حمله به کاخ مسکونی‌اش در صنعا به‌شدت مجروح شد و از آن زمان تاکنون در عربستان سعودی تحت درمان است به معاون خود این اختیار را داده تا قرارداد واگذاری قدرت با مخالفان را امضا کند.

بنا بر این گزارش، علی عبدالله صالح اما این حق را برای خود محفوظ دانسته که «در صورت لزوم» قرار امضاشده توسط معاونش را نپذیرد.

پس از خروج صالح از کشور، عبد ربه منصور هادی به طور موقت قدرت را در دست گرفته و برخی از گروه‌های اپوزیسیون نیز اعلام کرده‌اند از انتقال قدرت به وی حمایت می‌کنند.
عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهور یمن.

آما آقای صالح اواخر مردادماه در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم یمن گفت که به‌زودی به کشورش باز خواهد گشت و مخالفان نیز در واکنش به این خبر گفتند که «اجازه بازگشت به کشور را به او نخواهیم داد».

بر پایه قرار واگذاری قدرت که از سوی گروه کشورهای عرب خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی پیشنهاد شده علی عبدالله صالح باید از قدرت کناره بگیرد و تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی، قدرت را به معاون خود واگذار کند.

آقای صالح که ۳۳ سال است زمام امور یمن را در اختیار دارد در هفت ماهی که از اعتراض‌ها در این کشور می‌گذرد چند بار وعده واگذاری قدرت داده، اما به آن عمل نکرده است.

در همین زمینه محمد الصبری، یکی از سخنگویان اپوزیسیون، روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آقای صالح سعی دارد با این حرکت جدید، ابتکار کشورهای خلیج فارس که مورد حمایت آمریکا نیز هست را دور بزند.

وی افزود: «صالح باید این پیشنهاد را امضا کند و قدرت را به معاونش واگذار کند نه اینکه بحران را بیش از این پیچیده کند.»

از زمان آغاز اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده در یمن تاکنون صدها تن بر اثر سرکوب‌های دولتی کشته یا زخمی شده‌اند و افراد مسلح مرتبط با القاعده موفق شده‌اند کنترل بخش‌هایی از جنوب این کشور را در دست بگیرند.

رهبران مخالفان دولت یمن می‌گویند که علی عبدالله صالح عمداً شرایطی را فراهم آورده تا این مناطق به دست نیروهای القاعده بیفتد.

آقای صالح که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده است، بارها به ایالات متحده و اروپا هشدار داده‌است که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد.

با این وجود آمریکا خواستار انتقال فوری قدرت در یمن شده‌ است.
XS
SM
MD
LG