لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

وکیل حسنی مبارک از آزادی وی «تا آخر هفته» خبر داد


حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر.
حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر.
وکیل حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر، روز دوشنبه ۲۸ مرداد خبر داد که دادگاه، وی را در پرونده فساد اداری تبرئه کرده و او «به زودی از زندان آزاد می‌شود.»

فرید الدیب، وکیل آقای مبارک، به خبرگزاری رویترز گفت که «تنها یک روند ساده اداری باقی مانده که ۴۸ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و حسنی مبارک تا آخر این هفته آزاد می‌شود.»

یک منبع قضایی مصر در همین روز بدون تایید آزادی حسنی مبارک به رویترز گفت که آقای مبارک دو هفته دیگر در زندان می‌ماند تا مقام‌های قضایی درخصوص پرونده او به تصمیم نهایی برسند.

مبارک به خاطر پذیرش هدایایی به ارزش حدود یک میلیون دلار از موسسه رسانه‌ای دولتی الاهرام مصر، متهم به تصاحب اموال عمومی شده است.

حسنی مبارک ۸۵ساله روز ۲۲ بهمن ۸۹ به دنبال بروز ناآرامی‌ها در مصر که تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت، پس از سه دهه از قدرت کناره‌گیری کرد.

وی روز ۱۳ خردادماه ۹۱ به اتهامی دیگر مبنی بر اینکه «نتوانسته از کشتار بیش از ۸۵۰ تن از معترضان جلوگیری کند» از سوی دادگاه به حبس ابد محکوم شد.

بسیاری از مردم مصر معتقدند که حسنی مبارک شخصاً دستور سرکوب معترضان را داده و به نظر دادگاه که وی را تنها به «ناتوانی از جلوگیری از کشتار معترضان» متهم کرده است اعتراض دارند.

روند دادرسی این اتهام هم‌چنان ادامه دارد اما طبق قانون وی لازم نیست در ارتباط با این اتهام در زندان بماند و می‌تواند تنها در جلسات دادگاه حضور پیدا کند.

از زمان برکناری حسنی مبارک وضعیت سیاسی در مصر هم‌چنان متشنج باقی مانده و این کشور انتخاب یک رییس جمهور اسلام‌گرا و سپس اعتراضات گسترده خیابانی علیه او و برکناری این رییس جمهور جدید توسط ارتش را به خود دیده است.

اعتراض اسلام‌گرایان و به‌ویژه گروه اخوان‌المسلمین علیه این اقدام ارتش با سرکوب نیروهای نظامی مصر روبه‌رو شده و این درگیری‌ها تنها در پنج روز اخیر حدود ۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه در مورد بحران مصر و «بازنگری» روابط خود با دولت این کشور جلسه اضطراری برگزار کنند که بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این جلسه به روز چهارشنبه موکول شده است.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز دوشنبه از قول یک «منبع بلندپایه دیپلماتیک در بروکسل» نوشت که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی در زمینه تحویل تسلیحات، تجهیزات پلیس و فناوری‌های دارای کاربرد دو گانه علیه مصر وضع کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرده که در صورت قطع کمک‌های غرب به دولت مصر حاضر است هزینه کمک به این دولت را تقبل کند.

بنا بر این گزارش، سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی، با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است: «به آنهایی که اعلام کرده‌اند کمک به مصر را قطع می‌کنند یا تهدید به این اقدامات کرده‌اند می‌گویم که کشورهای عرب و اسلامی ثروتمندند و برای کمک به مصر تردیدی به خود راه نمی‌دهند.»
XS
SM
MD
LG