لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه کاهش می یابد


اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که در پی کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش انرژی ایران، تولید نفت این کشور ممکن است طی سال جاری میلادی با حدود ۱۵ درصد افت روبه‌رو شود و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

در همین حال بازرگانان ژاپنی تصمیم گرفته‌اند از ماه آوریل واردات نفت خود از ایران را به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ای‌آی‌اِی) تخمین می‌زند که با خروج تعداد زیادی از شرکت های خارجی از بخش انرژی ایران که به خاطر فشارهای سیاسی انجام شده است، تولید نفت ایران تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی نیم میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

در این گزارش آمده‌است که تولید نفت ایران در پایان سال گذشته میلادی سه میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز بوده‌است اما اکنون «تحریم‌های پیشین علیه ایران باعث شده تا شماری از شرکت‌های خارجی که در بخش بالادستی صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند فعالیت‌های خود را متوقف کنند.»

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌نویسد: «کاهش تولید نفت ایران ظرف سه‌ماهه آخر ۲۰۱۱ شتاب گرفت و این روند هم‌چنان ادامه دارد» و این موضوع «بازتاب‌دهنده فقدان سرمایه‌گذاری» در بخش انرژی ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش «اداره اطلاعات انرژی» تنها بر موضوع کاهش سرمایه‌گذاری‌ها تمرکز کرده و هنوز تأثیر تحریم‌های جدید بر صادرات و واردات بخش انرژی ایران را در برآوردهای خود محاسبه نکرده‌است.

گزارش «اداره اطلاعات انرژی» می‌نویسد که تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا و ایالات متحده که از ماه‌های ژوئیه و ژوئن اجرا می‌شود قرار است صادرات نفت ایران را کاهش دهد اما «هنوز برای ارزیابی اینکه آیا ایران می‌تواند بازارهای جایگزین پیدا کند زود است.»

آمارهای منتشر شده توسط «ای‌آی‌اِی» نشان می‌دهد که تولید نفت ایران هم اکنون نسبت به زمان مشابه سال گذشته به میزان زیادی افت داشته‌ است.

بنا بر این آمار، تولید نفت ایران که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۱ به طور متوسط سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده در سه‌ماهه اول سال جاری به سه میلیون ۴۲۰ هزار میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده‌است.

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» هفته گذشته در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرد که تولید نفت ایران تا آخر ماه ژوئن احتمالا با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد.

این گروه در تحلیل خود نوشت که کاهش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های خارجی سریع‌تر از آنچه که گمان می‌رفت انجام پذیرفته‌است.

بر پایه تحریم‌ نفتی آمریکا، کشورهایی که نتوانند از وابستگی خود به نفت ایران کم کنند ممکن است با خطر محرومیت از دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبرو شوند.

کاهش خرید نفت ایران از سوی خریداران ژاپنی

خبرگزاری رویترز از قول منابع صنعتی ژاپن گزارش داد که اتحادیه های تجاری ژاپن تصمیم دارند که واردات نفت خام از ایران را از ماه جاری میلادی به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

بنا بر این گزارش، شرکت‌های بیمه به طور فزاینده‌ای از بیمه کردن کشتی‌هایی که حامل نفت ایران هستند امتناع می‌کنند و این از عوامل مؤثر بر تصمیم تازه بازرگانان ژاپنی است.

بنا بر داده‌های دولت ژاپن، این کاهش برابر است با حدود ۱۸٫۵ درصد از نفت وارداتی ژاپن از ایران در دو ماه نخست سال جاری است. ژاپن روزانه ۳۲۲ هزار ۹۰۰ بشکه نفت از ایران وارد می کند.

این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در ماه مارس، ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به خاطر کاهش‌ چشمگیر واردات نفت از ایران از فهرست تحریم های خود حذف کرده‌بود.

از سوی دیگر، یکی از مقام‌های ارشد شرکت نفت «ساینوپک» چین روز سه‌شنبه به رویترز گفت که تحریم‌ها باعث شده است تا این شرکت «بیش از پیش نسبت به واردات نفت از ایران احتیاط کند.»

روز دوشنبه نیز یک مقام ارشد صنعتی چین به این خبرگزاری گفته بود که بیمه‌گران کشتیرانی هنگ‌کنگ تصمیم دارند که از ماه ژوئیه و همزمان با اجرای تحریم‌های اروپا، کشتی‌های نفت‌کش حامل نفت ایران را به طور کامل بیمه نکنند.

چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران و عمده‌ترین خریدار نفت از ایران است و هم‌اینک حدود ۲۰ درصد از نفت صادراتی ایران به چین فروخته می‌شود.

قدرت‌های غربی می‌کوشند با تحریم ایران حکومت جمهوری اسلامی را از پیگیری برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود منصرف کنند اما محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین گفت، در صورت تحریم نفتی جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین المللی این کشور قادر است با توجه به ذخیره ارزی خود «دو تا سه سال» نفت نفروشد.
XS
SM
MD
LG