لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

مخالفت ایران با از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران.
یک روز پس از آن‌که نخست‌وزیر اسرائیل گفت از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها «از اهمیت راهبردی» برخوردار است، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، طرح آغاز گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی-فلسطینی را یک «شیطنت جدید» نامید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی روز یک‌شنبه ۳۰ تیر در جلسه علنی مجلس گفت: «اقدامات مشکوک در طراحی سازش جدید در فلسطین در حال وقوع است.»

وی در این باره افزود: «دلالان بین‌المللی مشغول هستند تا مذاکرات سازش را آغاز کنند در حالی که هیچ اشاره‌ای به توقف شهرک‌سازی‌ها نشده است.»

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد که «نیروهای انقلابی باید با هوشیاری جلوی این شیطنت جدید را بگیرند، از تجربه‌های این دو سال و اندی در منطقه استفاده کنند و فریب ژست‌های دورغین را نخورند.»

این هفته حسین امیر عبدالهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران نیز گفته بود که مذاکرات صلح اسرائیلی-فلسطینی «همچون گذشته محکوم به شکست است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه با مهم خواندن از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان گفت که یکی از اهداف اصلی دولتش از این مذاکرات، «جلوگیری از تشکیل یک دولت تروریستی مورد حمایت ایران در درون مرزهای اسرائیل است.»

سخنان آقای نتانیاهو یک روز پس از آن عنوان شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از توافق طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی درخصوص محورهایی که مذاکرات آینده باید بر اساس آنها آغاز شود خبر داد.

گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی-فلسطینی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطینی‌ها از شهرک‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس متوقف شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه خبر داد که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، تنها پس از آن‌که وزیر خارجه آمریکا تضمین‌نامه‌ای مبنی بر این که اساس آغاز مذاکرات، مرزهای پیش از ۱۹۶۷ خواهد بود با ازسرگیری این گفت‌وگوها موافقت کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های اسرائیل می‌گویند در حالی که دولت اسرائیل قصد ندارد رسماً توقف شهرک‌سازی را اعلام کند اما نتانیاهو قصد دارد فعلاً از گسترش این شهرک‌سازی‌ها چشم بپوشد.

ایجاد شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی یافتن راه حل برای مناقشه ارضی ۶۵ ساله میان اسرائیل و فلسطینیان را پیچیده‌تر کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو پیش از این چندین بار گفته‌بود که وجود کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، اما حاضر به عقب‌نشینی به مرزهای ۱۹۶۷ نیست و نمی‌تواند یهودی‌نشین‌های زیادی را که در ۴۵ سال گذشته در کرانه باختری ایجاد شده به کشور فلسطین منضم کند.

پیش‌شرط دیگر فلسطینیان برای آغاز مذاکرات صلح، آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است و در این خصوص یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز شنبه گفت که «تعدادی از زندانیان فلسطینی به زودی آزاد خواهند شد.»
XS
SM
MD
LG