لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

یکی از پسران قذافی وارد نیجر شده‌است


ساعدی قذافی، از پسران معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی.
ساعدی قذافی، از پسران معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی.
وزیر دادگستری کشور نیجر روز یک‌شنبه گفت «ساعَدی قذافی» یکی از پسران رهبر پیشین لیبی وارد خاک این همسایه جنوبی لیبی شده‌است.

«مارو آدامو»، وزیر دادگستری نیجر، در یک نشست خبری گفت: «او همراه با کاروانی شامل ۹ نفر سفر می‌کرد و در مسیر حرکت به سمت شهر آگادز واقع در شمال این کشور، مورد شناسائی قرار گرفت.»

اشاره وی به شهری است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده دو کاروان دیگر از افراد وفادار به قذافی طی هفته گذشته به آنجا وارد شده‌اند.

وزیر دادگستری نیجر افزود کاروان حامل ساعدی قذافی توسط یگان‌های ارتش نیجر که در مناطق صحرایی هم‌مرز با لیبی گشت می‌زنند مورد شناسایی قرار گرفته‌است.

«مارو آدامو» گفت: «ما از ورود آنها به خاک نیجر مطلع نشده بودیم.» به گفته وی قرار است پسر رهبر پیشین لیبی و همراهان وی روز دوشنبه و یا سه‌شنبه به شهر «نیامی» پایتخت نیجر منتقل شوند.

ساعدی، ۳۸ ساله، سومین پسر از هفت پسر معمر قذافی است و به «زن‌بارگی» شهرت دارد. وی ماه گذشته گفته‌بود که «اگر تسلیم شدن من از خونریزی جلوگیری می‌کند خودم را تسلیم خواهم کرد.»

دو هفته پیش مقام‌های الجزایری اعلام کردند که صفیه، همسر قذافی، عایشه، دختر قذافی و دو پسر قذافی با نام‌های محمد و هانیبال، از لیبی گریخته و به الجزایر رفته‌اند.

رسانه‌های لبنان از قول یک مقام دولتی الجزایر گفتند که عایشه قذافی در الجزایر وضع حمل کرده و صاحب یک دختر شده‌است.

در حالی که شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی شده‌است، دولت الجزایر می‌گوید که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاک خود را داده‌ است.

شورای انتقالی لیبی این اقدام الجزایر را «خصمانه» توصیف کرده و هشدار داده‌است که پناه‌دهندگان به این افراد «تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهند شد.»

پليس بين‌الملل، اينترپل، روز جمعه اعلام کرد که برای دستگيری معمر قذافی، فرزندش سيف الاسلام و عبدالله السنوسی، رئيس سابق سازمان اطلاعاتی ليبی، حکم بازداشت «قرمز» صادر کرده‌است.
XS
SM
MD
LG