لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

«تبلیغات انتخاباتی» روزنامه‌های دولتی برای اسفندیار رحیم مشایی


صفحه نخست شماره روز دوشنبه «خورشید» وابسته به سازمان تامین اجتماعی.
صفحه نخست شماره روز دوشنبه «خورشید» وابسته به سازمان تامین اجتماعی.
با وجود حساسیت‌های زیادی که به کار بردن اصطلاح «زنده باد بهار» از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، و رییس دفتر او، اسفندیار رحیم‌مشایی، در محافل مختلف حکومتی ایجاد کرده است دست‌کم دو روزنامه مرتبط با دولت روز دوشنبه عباراتی مربوط به این اصطلاح را تیتر اول خود قرار دادند.

روزنامه «خورشید»، وابسته به سازمان تامین اجتماعی، روز دوشنبه تیتر یک آخرین شماره این روزنامه در سال ۱۳۹۱ را این جمله قرار داد که «اسفند یارتان بهار می‌آید». این تیتر به گونه‌ای در صفحه اول این روزنامه استفاده شده است که در ذهن خواننده عبارت «اسفندیارتان بهار می‌آید» را تداعی می‌کند.

در همین روز، روزنامه «ایران» به عنوان ارگان دولت، تیتر یک خود را «مژده دهید باغ را، بوی بهار می‌رسد» قرار داده و «نوروز باستانی ایرانیان» را تبریک گفته است.

این روزنامه در شماره روز شنبه، ۲۶ اسفند، نیز تیتر برجسته خود را این عنوان قرار داد: «تحقق افسانه تهران-شمال در سرزمین اسفندیار».

افزایش تاکید رسانه‌های نزدیک به دولت بر عبارت «بهار» و ستایش محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی از مفاهیم مرتبط با «ایران» و «مهدویت» در حالی است که آنچه به «مکتب ایرانی» سران دولت معروف شده است، اعتراض شدید محافظه‌کاران حکومتی را برانگیخته و ارجاعات محمود احمدی‌نژاد به «انسان کامل» و «ظهور» و نحوه کاربرد این مفاهیم از سوی او نیز اعتراض روحانیون بانفوذ حکومت را به دنبال داشته است.

با وجود این حساسیت‌ها، محمدشریف ملک‌زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، روز یک‌شنبه، ۲۷ اسفند، از برپایی جشن‌هایی «در ۲۵۰۰ محوطه تاریخی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ملک‌زاده خبر داد که جشنواره نوروزی با عنوان «صدای بهار» در سراسر کشور در ۲۵۰۰ محوطه، بنا و مجموعه تاریخی و همچنین پایگاه‌های جهانی برگزار می‌شود.

دعوت رحیم‌مشایی به ورود افراد بیشتر به عرصه انتخابات

اسفندیار رحیم‌مشایی که پس از اوج گرفتن انتقادها نسبت به اظهارات او درخصوص «مکتب ایرانی» و «دوستی ملت‌های ایران و اسرائیل» مدت‌ها از حضور در مراسم رسمی خودداری کرد و سخنرانی‌های کمی داشت، در روزهای اخیر حضور برجسته‌ای در خبرهای رسانه‌ای دارد و روز یک‌شنبه ۲۷ اسفند نیز در حیاط ساختمان ریاست جمهوری به میان خبرنگاران آمد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رحیم‌مشایی در جمع خبرنگاران گفت: «من از هر کس که می‌تواند به کشور خدمت کند دعوت می‌کنم وارد عرصه انتخابات شود، چرا که هر چقدر افراد بیشتر وارد این عرصه شوند می‌توانند سلایق مختلف مردم را جذب کنند و ما نیز به یک انتخابات پرشکوه نیاز داریم».

وی ادامه داد: «برای اینکه مردم به صحنه بیایند باید از هر سلیقه‌ای در انتخابات حضور داشته باشند».

رحیم‌مشایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود شعار شما در انتخابات «زنده باد بهار» است، گفت: «مگر شعار "زنده باد بهار" امروز داده شده است؟ آقای رییس‌جمهور یک سال پیش هم در سخنرانی خود این موارد را بیان فرموده بودند».

وی با بیان اینکه «دولت شعار انتخاباتی ندارد» افزود: «دولت بنا ندارد فعالیت و کار انتخاباتی کند».

اسفندیار رحیم‌مشایی پیش از این هم بارها گفته بود که قصد ندارد تا در انتخابات ریاست‌ جمهوری شرکت کند اما جناح‌هایی که وی را «راس جریان انحرافی» لقب داده‌اند این اظهارات را باور ندارند.

در همین رابطه قاسم روانبخش، عضو مرکزی جبهه پایداری، هفته گذشته با اظهار اینکه «رنگ انتخاباتی این جریان انحرافی سبز بهاری است» احتمال داد که محمود احمدی‌نژاد در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی، وزیر کشور را برکنار کند یا خود استعفا دهد.

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در مراسمی به اسفندیار رحیم مشایی نشان درجه یک فرهنگ و هنر داد و وی را مردی «بهاری، بهاری، بهاری» توصیف کرد.

وی در مورد رحیم مشایی گفت: «ایشان صاحب اندیشه است. صاحب نظریه است. در زمینه‌های گوناگون بخصوص در مسایل بنیادین و اساسی جهان و انسان و رابطه انسان با خدا و همچنین مدیریت جهانی».

کناره‌گیری عارف در صورت کاندیداتوری خاتمی

در همین حال، محمدرضا عارف از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب، روز دوشنبه از طریق رییس ستاد انتخاباتی خود خبر داد که بر تصمیمش مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات در صورت کاندیداتوری محمد خاتمی ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جعفر توفیقی، رییس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف، در این باره گفت: «با توجه به اینکه آقای خاتمی تصمیم خود را موکول به شرایط کرده‌اند و هر وقت صلاح بدانند تصمیم خود را اعلام خواهند کرد و با توجه به زمان محدودی که تا انتخابات باقی مانده است، آقای عارف تصمیم گرفته‌اند که وارد صحنه شوند اما ایشان بر تصمیم خود یعنی کناره‌گیری از انتخابات در صورت کاندیداتوری آقای خاتمی ایستاده‌اند و با توجه به شرایط تصمیم لازم را خواهند گرفت».

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، گفته‌است که برگزاری انتخابات بدون فراهم شدن شرایط آن و بدون قبول حاکمیت مردم بی‌معناست. وی می‌گوید در مورد انتخابات آینده تابع تصمیم جمعی اصلا‌ح‌طلبان است.

در همین حال خبرگزاری «تسنیم» روز دوشنبه از تصمیم علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای شرکت نکردن در انتخابات خبر داد.

بنا بر این گزارش، ناطق نوری گفته‌است: «مسائل سیاسی را رصد می‌کنم و از اوضاع روز بی‌خبر نیستم، اما این دلیل نمی‌شود که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوم، دوستان دیگری هستند که می‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند، من حضورم را به مصلحت نمی‌دانم».
XS
SM
MD
LG