لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

فرمانده سپاه پاسداران: ایران فناوری ساخت موشک به غزه فرستاده است


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.
فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید که ایران فناوری ساخت موشک را به غزه فرستاده است و علی لاریجانی، رییس مجلس، نیز گفته که «افتخار می‌کنیم حمایت‌مان از فلسطین نظامی بوده‌است.»

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، یکم آذر، در سخنان خود «هرگونه سازش» را به «ضرر غزه» دانسته و گفته است: «اطمینان داریم» که مردم غزه «تا آخرین قطره خون شان» در مقابل رژیم اسرائیل «مقاومت خواهند کرد».

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، آقای جعفری با اشاره به موضوع ارسال موشک‌های دوربرد «فجر- ۵» از ایران به غزه که حماس آن را تایید کرده است، گفت: به خاطر اینکه غزه در حصر است، «ما نمی‌توانیم به غزه موشک بفرستیم اما انتقال تجربه و انتقال فناوری را با همه ملل محروم از جمله غزه انجام داده‌ایم.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران مخالف آتش‌بس در غزه است گفت: «ما خواهان برقراری آتش‌بس به نفع مردم غزه هستیم و این آتش‌بس باید همراه با اقتدار باشد.»

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه خبر داد که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان اینکه «افتخار می‌کنیم که کمک ما به مردم فلسطین جنبه مادی و نظامی داشته‌است» گفت که «کشورهای عربی برای کمک به ملت فلسطین باید کمک نظامی کنند.»

بنا بر این گزارش، وی هم‌چنین خبر داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی «آماده اعزام به غزه و جنگ با صهیونیست‌ها در کنار ملت فلسطین هستند» و از مسئول سفارت مصر در ایران خواست تا «زمینه اعزام نمایندگان مجلس به غزه را فراهم کند.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که در حال حاضر تلاش‌های بین‌المللی گسترده‌ای برای پایان درگیری میان اسرائیل و حماس در جریان است.

شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل، روز دوشنبه گفت: در حالی که مصر و دیگران مشغول میانجی‌گری برای ایجاد مصالحه میان طرفین درگیر هستند ایران «مشغول تشویق فلسطینیان» برای ادامه راکت‌اندازی است.

یک روز پس از این اظهارات، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که اسرائیلی‌ها «اکنون که با مقابله جانانه غزه روبه‌رو شده‌اند به دنبال آتش‌بس هستند.»

اظهارنظرهای متفاوت در مورد ارسال موشک

مقام های جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر در مورد مسئله ارسال موشک‌های «فجر- ۵» برای گروه حماس سخنان متناقضی ابراز کرده اند که از تکذیب ارسال این نوع موشک ها تا تایید حمایت نظامی و انتقال فناوری موشکی به نوار غزه را در بر می‌گیرد.

پنج روز پیش از اظهارات فرمانده سپاه پاسداران، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفته بود که ما «ادعای» اسرائیل «در خصوص ایرانی بودن موشک‌های فجر- ۵ را تکذیب می‌کنیم».

با این حال، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران. روز سه‌شنبه از تکذیب این موضوع خودداری کرد و در پاسخ به پرسشی در این مورد گفت که همه کشورها «وظیفه دارند» به غزه کمک کنند.

موشک‌های فجر با برد ۷۵ کیلومتری و کلاهک ۱۷۵ کیلوگرمی توانایی عبور از دیوارهای بتنی ساختمان‌ها را دارد و شهر تل‌آویو نیز هم‌اینک در تیررس این موشک‌ها قرار گرفته‌ است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ۲۰ فروند از این نوع راکت‌های حماس را در خاک غزه نابود کرده‌اند و هم‌اینک تنها چند راکت برای حماس باقی مانده‌ است.
XS
SM
MD
LG