لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

ایران: در نشست نمایشی پاریس شرکت نمی‌کنیم


حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفريقايی وزارت خارجه ايران
حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفريقايی وزارت خارجه ايران

معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران با «نمايشی و گزينشی» توصيف کردن نشست بين‌المللی پاريس درخصوص مقابله با گروه «حکومت اسلامی»، گفته است که جمهوری اسلامی در اين نشست شرکت نخواهد کرد.

حسين اميرعبداللهيان، شنبه ۲۲ شهريور، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، جمهوری اسلامی ايران را «نخستين کشوری که در مبارزه با تروريسم به کمک عراق شتافت» دانسته و افزوده که برای ايران «مبارزه واقعی و غيرگزينشی با تروريسم در منطقه و جهان مورد توجه است.»

اين در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۱ شهريور خبر داده‌بود که حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق، گفته است ایران از شرکت در نشست پارس «خوشنود» خواهد بود.

بنا بر این گزارش، آقای دانایی‌فر گفته‌است از آنجا که ایران «علاقه زیادی» به ثبات عراق دارد از شرکت در این نشست «خوشنود» خواهد شد.

وی افزوده‌است که ایران آماده ارائه هرگونه حمایت به همسایگان خود است و «امیدوار است که نشست [پاریس] نتایج موفقیت‌آمیزی دربر داشته باشد.»

رهبران و مقام‌های ارشد بسياری از کشورهای جهان، دوشنبه ۲۴ شهريور، در پاريس گردهم می‌آيند تا درباره نحوه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوريه، تصميم‌گيری کنند.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داده که مخالفت‌هایی که در ایران در مورد شرکت در نشست پاريس شده، در حالی است که اساسا از تهران دعوتی برای حضور در اين اجلاس صورت نگرفته‌است.

پيش از اين، فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، به عنوان ميزبان اجلاس ابراز تمايل کرده بود تا ايران در اين نشست حاضر شود اما جان کری، وزير امور خارجه آمريکا با اين مسئله مخالفت کرده بود.

از سوی ديگر، علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، گفته است که «بدون همکاری ايران مقابله با داعش و تروريست‌های منطقه موفقيت‌آميز نخواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ولايتی، اين سخنان را عصر شنبه ۲۲ شهريور در ديدار با معاون وزير امور خارجه مکزيک و خطاب به برخی کشورها بيان کرده است.

علی‌اکبر ولایتی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده دارد، گفته‌است: «آنهایی که در ایجاد داعش و قدرت‌گیری آن نقش داشتند و به این گروه تروریستی اجازه گسترش فعالیت به ویژه در سوریه و عراق را دادند امروز اقدام به مبارزه با همین گروه تروریستی کرده‌اند.»

تاکيد مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل بر نیاز به مشارکت ايران برای مقابله با گروه حکومت اسلامی در حالی است که پيش از اين، معاون ستادکل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، ايران را «در مقابل» و آمريکا را «ايجادکننده» گروه خلافت اسلامی توصيف کرده و بر اين اساس گفته بود که همکاری دو کشور عليه اين گروه «به هيچ عنوان امکان‌پذير نيست».

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز یکشنبه ۲۳ شهریور به خبرگزاری مهر گفته است که ایران «جدیت در مبارزه با تروریست‌ها را در آمریکایی‌ها ندیده» است.

او با اشاره به گروه «حکومت اسلامی» افزوده است: «زمانی که همین گروه تروریستی در سوریه فعالیت می‌کرد، غربی‌ها سکوت کردند و حتی در برخی از موارد در سوریه از سوی برخی از کشورها به گروه‌های تروریستی کمک می‌شد.»

در تحولی دیگر، بحرین هم گزارش‌های منتشر شده درباره استقبال این کشور از حضور ایران در کنفرانس پاریس را رد کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکشنبه ۲۳ شهریور، گزارش داده که وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهارات منتسب به شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه این کشور در خصوص استقبال پادشاهی بحرین از حضور تهران در کنفرانس بین‌المللی پاریس را رد و اعلام کرده که این اخبار نادرست است و همه آن‌چه که به نقل از وزیر در این باره منتشر شده کاملا تکذیب می‌شود.

XS
SM
MD
LG