لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

سعید حجاریان: لغو تحریم‌ها علیه ایران سال‌ها طول می‌کشد


سعيد حجاريان که از او به عنوان يکی از تئوريسين‌های جناح اصلاح‌طلب نام برده می‌شود، در مصاحبه با یک خبرگزاری ایران گفته است که لغو تحريم‌های سازمان ملل متحد عليه ايران «سال‌ها طول می‌کشد.»
آقای حجاريان که گفت‌وگويش با خبرگزاری تسنيم روز يکشنبه ۲۰ مرداد منتشر شده، گفته که حسن روحانی، ریيس جمهوری جديد ايران با «مشکلات زيادی» روبرو است که بايد با آنها «دست و پنجه نرم کند.»
او به لغو تحريم‌های سازمان ملل متحد عليه عراق در سال ۲۰۱۳ يعنی حدود ۱۰ سال پس از سقوط صدام حسين اشاره کرده و گفته است: «برای رفع تحريم هر پنج عضو دائم شورای امنيت بايد آن را امضا کنند ولی تصويب آن راحت است و آن را به سازمان ملل می‌برند و ثبت می‌کنند.»
او تاکيد کرده که اگر چه «مدت زيادی است که صدام ساقط شده و عراق به دست آمريکا افتاده است و روابط حسنه‌ای دارد ولی پس از دوازده سال تحريم‌های عراق لغو شدند.»
به گفته سعيد حجاريان «فعلا دنيا اين گونه است.»
نخستين قطعنامه تحريمی سازمان ملل متحد عليه ايران در سال ۲۰۰۶ به تصويب رسيد و از آن هنگام تاکنون، هم اين سازمان قطعنامه‌های تحريمی ديگری را عليه ايران به تصويب رسانده و هم اتحاديه اروپا، ايالات متحده آمريکا و برخی از کشورهای ديگر، تحريم‌های بی‌سابقه‌ای را عليه فروش و صنايع نفت و گاز و انرژی، بيمه، بانکداری و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.
اين تحريم‌ها که با هدف کند کردن يا متوقف ساختن برنامه هسته‌ای جنجال‌‌برانگيز ايران تصويب شده‌اند، ضربات سنگينی به اقتصاد ايران وارد کرده و فروش نفت کشور را به حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش داده‌‌اند.
مجلس نمايندگان آمريکا کمتر از دو هفته پيش طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن دولت ايالات متحده موظف می‌شود با اعمال فشار بر خريداران باقی‌مانده نفت ايران در جهان که بيشتر آنها در آسيا قرار دارند، فروش نفت اين کشور را به صفر برساند.
اين طرح به علت تعطيلات تابستانی در آمريکا برای اجرايی شدن به چند ماه زمان نياز دارد.

سعيد حجاريان گفته که اگر ریيس جمهوری آمريکا اين تحريم‌ها را تصويب کند «ما ديگر نمی‌توانيم ميزان قابل توجهی نفت بفروشيم.»
او افزوده که «الان هم ذخاير دلاری تمام شده است و دوباره قيمت‌ها به خصوص قيمت کالاهای سرمايه‌ای و تکنولوژی صنعت نفت بالا می‌رود که اين هم به نفع آن طرف است.»
اقتصاد ايران در ماه‌های اخير با تورم بالا، گرانی کم سابقه، پايين آمدن ارزش پول ملی، رشد اندک اقتصادی و بيکاری گسترده روبرو بوده است.
محمود احمدی‌نژاد که تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران در دوران رياست جمهوری او تصويب و اجرايی شد، در ابتدا اين تحريم‌ها را «کاغذپاره» خوانده و خطاب به کشورهای صادرکننده آنها گفته بود: «اين قدر قطعنامه صادر کنيد تا قطعنامه‌دانتان پاره شود.»
اما پس از بحرانی شدن وضعيت اقتصادی و آغاز اعتراض اصولگرايان به خصوص در مجلس به مديريت دولت، آقای احمدی‌نژاد بارها گفت که تحريم‌های بين‌المللی به بروز مشکلات اقتصادی منجر شده نه ضعف مديريتی دولت.
سعيد حجاريان دولت محمود احمدی‌نژاد را دولتی توصيف کرد که «می‌خواست دفتر سازمان ملل را به ايران بياورد و می‌گفت که هزينه آن را می دهيم، در حالی که آنها را در کميته‌های فرعی سازمان ملل هم راه نمی‌دادند.»
او گفته که آقای احمدی نژاد «خيلی بی احتياطی کرد و به تحريم‌ها با ديد کاغذ پاره نگاه کرد و همين کاغذ پاره‌ها ما را بدبخت کردند.»
يکی از وعده‌های اصلی حسن روحانی در جريان تبليغات انتخاباتی، رفع تحريم‌های بين‌المللی و بهبود وضعيت اقتصادی بود.
سعيد حجاريان يکی از بنيان‌گذاران وزارت اطلاعات در اوايل انقلاب بود. او پس از آغاز رياست جمهوری محمد خاتمی، يکی از اعضای اصلی جبهه مشارکت، حزب حامی رئيس جمهوری وقت و شورای شهر تهران بود که در سال ۱۳۷۸ در برابر اين شورا ترور شد. آقای حجاريان از آن هنگام تاکنون نيمه فلج است.
وی مشاور سياسی محمد خاتمی بود. سعيد حجاريان پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت و مدتها در زندان باقی ماند.

او در دادگاه‌های برگزار شده پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری به عنوان متهم حاضر شد و سخنانی را عليه فعاليت‌های سياسی و تحقيقاتی خود بيان کرد.

«نه تقلب نه تخلف، تدلیس سیستماتیک»
آقای حجاريان در مصاحبه با خبرگزاری تسنيم، وقوع «تقلب يا تخلف» در آن انتخابات را رد کرده اما در عين حال گفته اتفاقی که در انتخابات ۸۸ رخ داد «تدليس سيستماتيک» بوده است.
او در توضيح اين عبارت گفته است: «مثلا اگر شما سه سال در شهرداری به مردم پول بدهيد، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سيب زمينی و يارانه و پول يا مفت بدهيد و رای بخريد، تدليس سيستماتيک است.»
سعيد حجاريان تاکيد کرده: «آقای احمدی‌نژاد رای آورده است و نام وی از صندوق بيرون آمده است ولی به چه قيمتی؟ به روش تدليس.»
ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۸ بودند که با ادعای تقلب گسترده در فرآيند برگزاری انتخابات، نتايج آن را به رسميت نشناختند.
به دنبال اين مسئله، ميليون‌ها هوادار آنها تا ماه‌ها در تهران و تعدادی ديگر از شهرهای ايران دست به تجمعات و تظاهرات اعتراضی زدند که به شدت توسط حکومت سرکوب شد.
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان حکومتی، قاطعانه هرگونه تقلب در انتخابات را رد کردند.
به دنبال آن وقايع، ده‌ها نفر کشته و زخمی و هزاران نفر دستگير و زندانی شدند.
آقايان موسوی و کروبی نيز همراه با زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از سال ۱۳۹۰ در حصر خانگی قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG