لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

سازمان ملل متحد: جنایتکاران سوریه با عدالت روبه‌رو خواهند شد


دستان یک کودک مجروح سوری
دستان یک کودک مجروح سوری

زيد رعد الحسين، کميسر ارشد حقوق بشر ملل متحد، وعده داد که «جنايتکاران جنگی سوريه بالاخره روزی با عدالت روبه‌رو خواهند شد».

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای الحسين که روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، به مناسبت چهارمين سالگرد آغاز نزاع در سوريه سخن می‌گفت، افزود: «ما شواهد زياد و فهرست‌های بلندی پر از نام افراد داريم. عدالت اجرا خواهد شد، شايد اين اتفاق زود رخ ندهد، اما در نهايت اجرا خواهد شد.»

وعده این مقام سازمان ملل در حالی است که این سازمان به‌ویژه از سوی اپوزیسیون سوریه متهم است که تاکنون در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و نتوانسته به داد آوارگان سوریه برسد.

کميسر ارشد حقوق بشر ملل متحد همراه با آنتونيو گوتیه‌رز، مدير کميساريای پناهندگان سازمان ملل متحد، در يک مصاحبه با کريستين امانپور در ژنو سوئيس حاضر بود.

يک کميسيون تحقيق سازمان ملل متحد به رياست پائولو پينيرو کار جمع‌آوری شواهد و نشانه‌ها درباره جنايت جنگی در سوريه را بر عهده دارد. اين کميسيون تاکنون پنج فهرست شامل اسامی مقام‌های امنيتی و نظامی حکومت سوريه و فرماندهان شورشی‌های مسلح مخالف آن را تدوين کرده است.

زيد رعد الحسين با اشاره به اين فهرست‌ها گفت: «مصونيت اندکی در کار خواهد بود. من مطمئنم که اين شواهد دادستانی را پيدا خواهند کرد که قادر باشد دست‌کم بدترين جنايت‌ها را دادخواهی کند.»

آنتونيو گوتیه‌رز نيز در اين نشست گفت که شورای امنيت سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران سوريه «کاملا فلج» شده است و توان قدم برداشتن برای پايان دادن به جنگی که تاکنون بيش از ۲۰۰ هزار کشته و ميليون‌ها آواره بر جا گذاشته را ندارد.

در ميان بی‌ميلی قدرت‌های جهانی برای ارجاع جنايت‌های صورت گرفته در سوريه به دادگاه بين‌المللی کيفری، پائولو پينيرو و تيم او خواستار تشکيل يک دادگاه بين‌المللی تنها برای بررسی اين جنايت‌ها شده‌اند.

آقای پينيرو، دولت اسد را به بمباران مناطق مسکونی با بمب‌های بشکه‌ای و گروه حکومت اسلامی و جبهه‌النصره را به جنايت جنگی متهم کرده است.

او گفت: «آخرين بار که شورای امنيت سازمان ملل تصميم گرفت که چيزی مسئولانه بگويد، يک سال قبل بود. جامعه بين‌الملل بايد فعال باشد. الان وقتش است. قربانيان نمی‌توانند ساکت بنشينند.»

XS
SM
MD
LG