لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

احمدی مقدم: داعش چندی پیش تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران پیش آمده بود


به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایران، گروه حکومت اسلامی یا داعش «چندی پیش» تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران در حوالی شهر قصرشیرین در استان کرمانشاه پیش آمده بود، اما درحال حاضر «در هیچ نقطه‌ای» به مرزهای ایران نزدیک نیست.

وی همچنین گفت که «این تروریست‌ها» تلاش دارند در ایران هم «عملیات‌هایی» انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی مقدم، رئیس کل پلیس ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی، گفت: «تحولات کشور عراق به گونه‌ای است که تروریست‌های داعشی را از مرزهای ما تا حدود زیادی دور کرده و در هیچ نقطه‌ای به مرزهای ما نزدیک نیستند.»

وی اضافه کرد: «چندی پیش گروه‌های تروریستی در حوالی قصرشیرین در غرب کشور تا ۴۰ کیلومتری مرز ما پیش آمده بودند که آن مناطق را نیروهای مسلح و مردمی عراق پاکسازی کردند، اکنون بعد مسافت بسیاری با کشور ما دارند.»

بر اساس گزارش‌ها، گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش در خردادماهشهرهای جلولا و السعدیه در استان دیاله عراق را تصرف کردند که حدود ۴۱ کیلومتر با مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین ایران فاصله دارند.

در روزهای آغاز آذرماه سال جاری نیروهای ارتش عراق با حمایت شبه نظامیان شیعه و کرد این دو شهر را از شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی پس گرفتند.

احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۱۶ دی، از هشدار ایران به گروه حکومت اسلامی خبر داده بود.

وی گفته بود: «زمانی که این گروه به نزدیکی مرزهای ایران رسید، خط قرمزی در ۴۰ کیلومتری خاک عراق ترسیم و تاکید کردیم که اگر از این خط قرمز عبور کنند با اقدام قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه رو خواهند شد.»

آقای احمدی مقدم در ادامه سخنان خود گفت: «به هر حال این تروریست‌ها شیطنت‌هایی انجام می‌دهند و تلاش دارند در کشور ما هم عملیات‌هایی داشته باشند که با دقت و مراقبت نیروهای امنیتی تا به حال چنین توفیقی پیدا نکرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه، ۱۶ دی ، به نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود که «گروه‌های تروریستی سعی می‌کنند با وارد کردن امکانات انتحاری و انفجاری به ناامنی‌ها دامن بزنند».

آقای علوی روز چهارشنبه، سوم دی، نیز از دستگیری سه نفر خبر داده بود که به گفته او قصد «انجام عملیات انتحاری» در ایام پایانی ماه صفر در هیئت‌های مذهبی تهران را داشتند.

در همین حال قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۱۵ دی، از دستگیری «سه شهروند افغان» خبر داد که به گفته او با «تجهیزات انفجاری» وارد ایران شده بودند و «قصد پیوستن به گروه داعش را داشتند».

در ماه‌های گذشته همچنین مقامات جمهوری اسلامی از بازداشت گروه‌هایی خبر داده‌اند که در مناسبت‌های مذهبی قصد «بمب‌گذاری» و «انجام عملیات انتحاری» در ایران را داشته‌اند.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی به فرامرزی بودن تعدادی از این گروه‌ها اشاره کرده‌اند.

از جمله حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران، روز ۲۹ مهر گفته بود که «گروه‌های مسلح و چریکی که در منطقه ما نیستند به صورت پراکنده حملاتی انجام می‌دهند».

وی همچنین خبر داده بود که ۲۴ گروه برای «انجام عملیات انتحاری» قصد ورود به خاک ایران را داشته‌اند، اما نیروهای ایرانی مانع ورود آنها شده و دو گروه را قبل از ورود به کشور «نابود» کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG