لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

انتقاد نماینده خامنه‌ای از عدم مشارکت برخی «سرداران» در سرکوب‌ها


روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و ملت ما خبر داده‌اند که «یک افسر و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی» به اتهام تشکیل بزرگ‌ترین شبکه زمین‌خواری در تهران بازداشت شده‌اند.

روزنامه خراسان خبر داده است که علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تائید وجود اختلاف نظر در میان فرماندهان سپاه در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، از عدم همراهی و اطلاعات برخی از «سرداران سپاه» از آیت‌الله خامنه‌ای در سرکوب این اعتراضات انتقاد کرده است.

روزنامه اعتماد گزارشی از «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در ایران» منتشر کرده و خبر داده که بر اساس آمارهای سال ۹۰ «فقر مهم‌ترین عامل» رواج تن‌فروشی زنان است.

روزنامه‌های تهران امروز و جام جم گزارش داده‌اند که فرمانده نیروی انتظامی از پخش تصاویر خوردن مرغ در فیلم‌ها انتقاد کرده است و دولت «قرارگاه» مقابله با گرانی تشکیل داده است. روزنامه دنیای اقتصاد هم از «سانسور قیمت نارنگی دهه شصتی در شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی» خبر داده است.

کشف شبکه ماموران نیروی انتظامی برای زمین‌خواری در تهران

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، تهران امروز، و ملت ما خبر داده‌اند که «یک افسر و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی» به اتهام تشکیل بزرگ‌ترین شبکه زمین‌خواری در تهران بازداشت شده‌اند.

در حالی که برخی از روزنامه‌ها «یک افسر نیروی انتظامی» را متهم اصلی این پرونده زمین‌خواری معرفی کرده‌اند، روزنامه جمهوری اسلامی از قول مرتضی تورک معاون دادستان تهران تاکید کرده که «یک افسر و تعدادی از مأموران نیروی انتظامی و وکلا در ارتباط با پیچیده‌ترین پرونده زمین‌خواری در تهران» بازداشت شده‌اند.

روزنامه تهران امروز نیز این پرونده را «کشف بزرگ‌ترین زمین‌خواری در تهران» توصیف کرده و نوشته است که «در حالی که امروز آخرین جلسه دادگاه تخلف بانکی سه هزار میلیارد تومانی برگزار می‌شود همزمان معاون دادستان تهران از جزئیات پرونده پیچیده زمین‌خواری در پایتخت پرده برداشت» و اعلام کرد که یک افسر نیروی انتظامی که در «قسمت پلیس فرودگاه‌ها مشغول به کار بوده» توانسته «به فایل اطلاعات افرادی که در دهه اول انقلاب از کشور فرار کرده بودند، دسترسی پیدا کرده و سراغ زمین‌های آنان برود» و این زمین‌ها و املاک را تصاحب کند.

روزنامه ملت ما در تیتر یک شماره بیست و پنجم تیرماه از این «افسر متخلف» نیروی انتظامی به عنوان «بزرگ‌ترین زمین‌خوار تهران» یاد کرده و از قول مرتضی تورک معاون دادستان تهران نوشته است که «در این پرونده که تحقیقات و بررسی‌های آن بسیار کار برد، متهم یکی از افسران نیروی انتظامی به نام ح. الف است» که «از طریق فایل اطلاعات افرادی که در دهه اول انقلاب فرار کرده‌اند» به اراضی و خانه‌های این افراد دسترسی پیدا و «از طریق کلانتری‌ها اقدام به ایجاد پرونده‌های صوری کرده است».

مرتضی تورک که رئیس دادسرای ویژه زمین‌خواری است همچنین گفته که این افسر نیروی انتظامی و شماری دیگر از ماموران نیروی انتظامی متهم در این پرونده «از چهار ماه پیش» بازداشت شده‌اند، اما اسامی هیچ یک از این ماموران اعلام نشده است.

روزنامه ملت ما از قول معاون دادستان تهران نوشته است که این افسر نیروی انتظامی «با نوشتن مبایعه‌نامه‌هایی به وسیله مادربزرگ، اقوام و پدرش ادعای مالکیت اراضی را داشته و از محاکم قضایی احکامی به نفع خود گرفته است» و «بر اساس استعلام از مرکز انفورماتیک دادگستری استان تهران دریافتیم که این افسر نیروی انتظامی تاکنون ۵۰ فقره پرونده به نام خود در شعب دادگستری به ثبت رسانده است که بیشتر پرونده‌ها تصاحب اراضی و املاک از سازمان‌های دولتی مانند اداره مسکن و شهرسازی، شهرداری تهران، منابع طبیعی بوده است» و حتی «در یکی از پرونده‌ها، این متهم توانسته شرکت آب منطقه‌ای تهران را محکوم و از آن ۲ میلیارد تومان مطالبه کند».

به گزارش روزنامه ملت ما، معاون دادستان تهران همچنین از یک پرونده زمین‌خواری دیگر در تهران خبر داده و گفته است که «در این پرونده متهم در اوایل انقلاب که هنوز فرمانداری‌ها و کمیسیون‌ها تشکیل نشده بود، مستندات ۱۴۰ هکتار زمین را با نفوذ در برخی شورا‌ها به ۱۴۰۰ هکتار زمین تغییر داده» و تاکنون «۱۷۰ میلیارد تومان از این اراضی» را فروخته، ولی با حکم دادگاه امیدواریم ۱۴۰۰ هکتار از اراضی تهران که بیشتر در شمال غرب تهران است بازپس گرفته شود».

انتقاد نماینده خامنه‌ای از عدم مشارکت برخی از «سرداران» در سرکوب اعتراضات

روزنامه خراسان خبر داده است که علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تائید وجود اختلاف نظر در میان فرماندهان سپاه در رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸، از عدم همراهی برخی از «سرداران سپاه» در سرکوب اعتراضات انتقاد کرده است.

به گزارش این روزنامه، علی سعیدی روز شنبه در هجدهمین همایش سراسری فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه پاسداران که در مشهد برگزار می‌شود، طی سخنانی درباره «ولایت فقیه و ابعاد ولایت مداری» گفت که «در شرایط فتنه برخی از سرداران ما بر دهان‌شان مهر زدند» و «این افراد در دوران فتنه چیزی نگفتند و کوتاه آمدند».

نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین بر بازنگری در صلاحیت چنین فرماندهانی تاکید کرده و گفت که «باید ببینیم این مشکل از کجا نشات می‌گیرد که برخی افراد مانند اسامه ابن زید پس از رحلت پیامبر اسلام سقوط آزاد کرده‌اند».

اشاره علی سعیدی به «اسامه ابن زید» فرزند زید پسرخوانده پیامبر اسلام و از فرماندهان مورد اعتماد او است که بنا بر برخی روایات چون پدرش به فرماندهی سپاه اسلام برای جنگ با روم منصوب شد، اما بعد‌ها در دوره خلافت علی ابن ابی‌طالب از شرکت در جنگ‌های او خودداری کرد، اما خواهان دریافت سهم خود از غنایم شده بود.

به نوشته روزنامه خراسان، علی سعیدی در سخنان روز شنبه گفت که باید «درباره مواضع برخی چهره‌های سیاسی و نظامی» بررسی‌هایی صورت گیرد و تاکید کرد که «باید نوع رفتار کسانی که در زمان آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در خط مقدم ولایت‌مداری قرار داشتند، اما در قضایایی مانند بنی‌صدر، نهضت آزادی، ماجرای منتظری و اصلاح‌طلبان و نیز فتنه ۸۸ رفتار دیگری نشان دادند، را اندازه‌گیری کنیم، تا ببینیم مرز ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری افراد چگونه است».

این روزنامه در عین حال نوشته است که نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در جریان سخنرانی در «همایش سراسری فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه پاسداران» با این ادعا که «در حال حرکت به سمت ظهور امام زمان هستیم» گفت که «یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای امام زمان کادرسازی و نیروسازی است».

علی سعیدی همچنین گفته است که «ما در دقیقه ۹۰ و آستانه فتح خیمه معاویه هستیم و مردم ما باید بیش از گذشته استقامت و صبر داشته باشند و باید آستانه صبر مردم را بالا ببریم».

روزنامه رسالت، از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم، نیز در شماره یک‌شنبه ضمن انتشار چند یادداشت و گزارش تلاش کرده است تا اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ را «فتنه‌ای با هیزم‌های داخلی و خارجی» معرفی کند.

این روزنامه همچنین نوشته است که «بسترهای تئوریک عناد با نظام از سوی برخی از گروه‌های داخلی تدوین شده است».

«فقر دلیل اصلی گسترش تن‌فروشی»

روزنامه اعتماد گزارشی درباره «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در ایران» منتشر کرده و خبر داده که بر اساس آمارهای سال ۹۰ «فقر مهم‌ترین عامل» رواج تن‌فروشی زنان است.

این روزنامه نوشته است که حبیب‌الله مسعودی فرید مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در میزگرد «بررسی آسیب‌های اجتماعی، پدیده زنان خیابانی» به صراحت از «فقر» به عنوان دلیل اصلی گرایش به تن‌فروشی نام برد و گفت که «طبق آمارهای سال ۹۰، فقر مهم‌ترین عامل، و تعارضات خانوادگی دومین عامل موثر در بروز پدیده زنان خیابانی است».

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با ابراز نگرانی از «کاهش متوسط سن زنان تن‌فروش در چند سال اخیر» گفت که «سن این زنان همواره با کاهش مواجه بوده» و «بر اساس آمارهای مراکز بازپروری سازمان بهزیستی اغلب زنان خیابانی در سنین ابتدای جوانی ۲۰ تا ۲۹ سال قرار دارند»، اما «آمار مراکز بازپروری سازمان بهزیستی با آمارهای جامعه متفاوت است».

به نوشته روزنامه اعتماد، حبیب‌الله مسعودی فرید در بخش دیگری از سخنانش با استناد به «فصلنامه نیروی انتظامی در زمینه فرار دختران» گفت در این فصلنامه فرار دختران از خانه با دو عنوان «فرار به» و «فرار از» تقسیم‌بندی شده و در ۹۰ درصد مواقع «فرار از» مشکلات خانوادگی و شرایط نامناسب اتفاق می‌افتد.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی با اشاره به دلایل متعدد فرار دختران از خانه گفت که «از جمله علل خانوادگی این امر می‌توان به داشتن خانواده‌های پرتنش، آزار جسمی و جنسی و‌ اعتیاد در خانواده اشاره کرد» و «از جمله عوامل اجتماعی می‌توان به افزایش سطح انتظارات افراد نام برد، به عنوان مثال نوع امکانات و زندگی که صدا و سیما در سریال‌هایش نشان می‌دهد سبب نوعی نارضایتی در بین افراد می‌شود، توقع‌ها را بالا برده و منجر به فرار از خانه می‌شود».

مقابله با گرانی با «سانسور خوردن مرغ» و «سانسور قیمت نارنگی»

روزنامه‌های تهران امروز و جام جم خبر داده‌اند که فرمانده نیروی انتظامی از پخش تصاویر خوردن مرغ در فیلم‌ها انتقاد کرده و همزمان دولت «قرارگاه مقابله با گرانی» تشکیل داده است.

روزنامه تهران امروز نوشته است که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی «از نمایش مرغ خوردن در فیلم‌های تلویزیون انتقاد کرد و این فیلم‌ها را مسبب تحریک افراد ناتوان از خرید به چاقوکشی و انتقام‌گیری دانست».

با تداوم افزایش قیمت و موج گرانی مواد غذایی از جمله عبور قیمت گوشت مرغ از کیلویی ۷ هزار تومان، تهران امروز نوشته است که فرمانده نیروی انتظامی خواهان عدم نمایش صحنه خوردن مرغ در فیلم‌های تلویزیونی شده و گفته است که «در فیلم‌ها خوردن مرغ را نشان می‌دهند در صورتی که فردی شاید نتواند آن را بخرد، و برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می‌گویند که خودمان چاقو دست می‌گیریم و حق‌مان را از این پولدار‌ها خواهیم گرفت».

روزنامه جام جم از تشکیل «قرارگاه اقتصادی» در دولت «برای تنظیم بازار رمضان» خبر داده و نوشته است که «این قرارگاه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی» فعالیت می‌کند.

این روزنامه نوشته است که «در حالی که قیمت برخی اقلام اساسی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هنوز کنترل نشده، دیروز دولت از تشکیل قرارگاه اقتصادی برای تنظیم بازار این ماه خبر داد» و این در حالی است که به‌رغم وعده‌های قبلی دولت «هنوز نوسان قیمتی در برخی کالاهای اساسی نظیر مواد پروتئینی از جمله مرغ و لبنیات، شیر، ماست و پنیر وجود دارد و هر روز قیمت‌های متفاوتی از سطح بازار گزارش می‌شود که با آن چه رسما اعلام شده، تفاوت دارد».

همزمان روزنامه دنیای اقتصاد از «سانسور قیمت نارنگی دهه شصتی در شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی» خبر داده و نوشته است که «شبکه دو سیما جمعه شب به هنگام پخش فیلم «بگذار زندگی کنم»، دیالوگی را که در آن قیمت نارنگی در سال ۱۳۶۵ اعلام شده بود حذف کرد».
XS
SM
MD
LG