لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

والدین ستار بهشتی: دست‌هایی در کارند تا خون جوان ما را پایمال کنند


والدین ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که سال گذشته در زندان جان خود را از دست داد، در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران با تایید انصراف از پیگیری این پرونده اعلام کردند که «دست‌هایی در کارند تا خون جوان بی‌گناه ما را پایمال کنند».

پیشتر وکیل این خانواده در روز شنبه گذشته، ۲۳ آذرماه، خبر داده بود که با توجه به «بسته شدن پرونده قتل عمد» در دادگاه، اوليای دم آقای بهشتی از پيگيری پرونده فرزندشان «منصرف شده‌اند».

به گفته گیتی پورفاضل، وکیل خانواده، پس از اين که دادگاه عمومی قتل ستار بهشتی را «شبه عمد» تشخيص داد، به دادسرا مراجعه کرده و در آنجا به او گفته شده که «پرونده قتل عمدی بسته شده» و برای پيگيری پرونده با اتهام قتل شبه عمد نياز به «شکايت مجدد اوليای دم» است.

به گفته خانم پورفاضل، او اين موضوع را با اوليای دم ستار بهشتی در ميان گذاشته و «آنها گفتند ما قصد دريافت ديه نداريم که بخواهيم برای آن شکايت کنيم».

ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نويس ساکن رباط کريم تهران بود که مطالبی در نقد و مخالفت با جمهوری اسلامی در وبلاگ خود منتشر می‌کرد.

بر اساس گزارش‌ها، او روز نهم آبان ۱۳۹۱ توسط پليس فتا (پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات ايران) دستگير و چهار روز بعد در سيزدهم آبان در زندان درگذشت.

پس از مرگ آقای بهشتی، ۴۱ زندانی سياسی زندان اوين در نامه‌ای شهادت دادند که او در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در بند ۳۵۰ زندان اوين بوده، در حالی‌ که به شدت شکنجه شده بود و آثار شکنجه‌های مختلف بر تمام بدنش مشخص بوده است.

حال گوهر عشقی، مادر، و سردار بهشتی، پدر ستار بهشتی، نیز در نامه خود خطاب به دادستان تهران اعلام کرده‌اند که او «زیر شکنجه‌های» فردی به نام «بازجو ستوان دوم اکبر تقی‌زاده» جان سپرده است.

به گفته والدین ستار بهشتی ضمن اشاره به «ضعف و ناتوانی» مقامات پزشکی قانونی ایران، این مقام‌ها به دلیل فشارهایی که بر آنها وارد شده «از اظهار نظر قاطع مرگ» خودداری کرده‌اند.

در ادامه نامه والدین ستار بهشتی آمده است: «از شکایت به این دلیل اجتناب می‌ورزیم که متوجه گشته‌ایم دست‌هایی در کارند تا خون جوان بی‌گناه و ناکام‌مان را پایمال کنند.»

مادر ستار بهشتی پیشتر نیز بارها اعلام کرده بود که ديه فرزندش را نمی‌خواهد، و فقط خواستار روشن شدن دليل مرگ او است.
XS
SM
MD
LG