لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

آمریکا شرکت نفت ایران را رسما در ارتباط با سپاه پاسداران معرفی کرد


دولت باراک اوباما روز دوشنبه، سوم مهرماه، در گزارشی به کنگره ایالات متحده شرکت ملی نفت ایران را مرتبط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی معرفی کرد. خبرگزاری رویترز می‌گوید که این گزارش راه را برای تحریم‌های بیشتر علیه صنعت نفت ایران باز می‌کند.

آمریکا پیشتر سپاه پاسداران را به دلیل نقش این نهاد نظامی در آن چه «اشاعه تروریسم و نقض حقوق بشر» عنوان کرده تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه با حضور در کنگره آمریکا در گزارشی دلایل و شواهد حاکی از ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران را ارائه کرده است.

آدام زوبین، مدیر اتاق کنترل دارایی‌های خارجی وابسته به خزانه‌داری آمریکا، در این باره به کنگره آمریکا گفته است که این وزارتخانه گزارش‌های محرمانه و اطلاعات علنی موجود درباره این موضوع را بررسی کرده است.

به گفته وی، سپاه پاسداران در نقش عمده‌ترین بازیگر صحنه اقتصادی ایران بسیاری از بخش‌های مالی و اقتصادی، از جمله بخش انرژی، ساخت و ساز و سیستم بانکی کشور، را در کنترل خود گرفته است.

وی همچنین در ادامه گفته است که اخیرا سپاه پاسداران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی در حال هماهنگ کردن کمپینی برای فروش نفت ایران است.

بر اساس گزارش یاد شده، تمامی نهادهای مالی خارجی که عمدا برای تسهیل مبادلات در حجم بالا یا ارائه خدمات مالی چشمگیر به ایران مساعدت دهند، باید از دسترسی به سیستم بانکی آمریکا محروم شوند.

در همین زمینه هاوارد برمن، نماینده دموکرات کنگره آمریکا، گفته است که گزارش خزانه‌داری بیانگر آن است که شرکت ملی نفت ایران «عنصری کلیدی در دست سپاه پاسداران» است و مستقیما منابع مالی لازم برای نقش‌آفرینی سپاه در برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از تروریسم را تامین می‌کند.

سناتور باب منندز، از ایالت نیوجرزی آمریکا، نیز تصریح کرده است که گزارش یاد شده به معنی لزوم اعمال فشار بر نهادهای مالی بین‌المللی برای تشویق به توقف معامله با شرکت ملی نفت ایران است.

در همین حال آن طور که در خبرها‌ آمده است، خزانه‌داری آمریکا به شواهد کافی مبنی بر ارتباط سپاه پاسداران با شرکت ملی نفتکش ایران که مهم‌ترین شرکت حمل و نقل نفت خام ایران است برای تحریم این شرکت دست نیافته است.

با این همه، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حتی با وجود شواهدی دال بر ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران، قوانین آمریکا اجازه می‌دهد که خرید نفت ایران توسط مشتریان خارجی‌اش ادامه یابد، مشتریانی که همگی به خاطر کاهش «چشمگیر» واردات نفت ایران مشمول معافیت از تحریم‌های آمریکا اعلام شده‌اند.

کنگره آمریکا روز دهم اوت قانونی به امضا رساند و به موجب آن از دولت باراک اوباما خواست تا تاریخ ۲۴ سپتامبر، دوشنبه گذشته، مشخص کند که آیا شرکت ملی نفت ایران در کنترل سپاه پاسداران هست یا نه.

مارک دوبوویتز، وکیل امور تحریم‌ها، که گزارش‌ مربوط به ارتباط بخش نفتی ایران با سپاه پاسداران را برای کنگره و دولت آمریکا آماده کرده به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که ارتباط نفت خام ایران با سپاه پاسداران آن را «لکه‌دار» می‌کند و باید پالایشگاه‌های تابع قانون را تشویق به جایگزینی نفت ایران با نفت خام دیگر کشور‌ها بکند.

آقای دوبوویتز که در عین حال مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی نیز هست در ادامه گفته است که این تصمیم برای همه پالایشگاه‌هایی که از شرکت ملی نفت ایران یا از بسیاری از زیرمجموعه‌های آن نفت خام می‌خرند، حائز اهمیت است.

وی ارتباط نفت خام ایران با سپاه پاسداران را که به‌زعم وی «خطرناک‌ترین سازمان تروریستی و ترویج تسلیحات در جهان» است، اخطاری قوی در مقابل «خرید، سرمایه‌گذاری، بیمه یا معامله نفت ایران» عنوان کرد.

سپاه پاسداران و برخی از اعضای آن توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، نفت خام منبع نیمی از درآمدهای دولت ایران است.

شرکت ملی نفت ایران دومین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ حجم تولیدات نفتی است و شرکت ملی نفتکش ایران نیز چهارمین دارنده ناوگان تانکرهای بزرگ دنیاست.
XS
SM
MD
LG