لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

نخستین جلسه دادگاه هفت رهبر بهاییان ایران در تهران برگزار شد


هفت رهبر جامعه بهایی ایران که در زندان اوین به سر می‌برند.
هفت رهبر جامعه بهایی ایران که در زندان اوین به سر می‌برند.
جامعه جهانی بهاییان روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز محاکمه هفت رهبر جامعه بهاییان ایران در تهران همراه با «نقض موارد متعددی از ضوابط حقوقی» خبر داد.

هفت رهبر بهايی که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ دستگير شدند عبارتند از فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در اولین جلسه دادگاه این افراد کیفرخواست آنها حاوی اتهاماتی چون «جاسوسی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با» اسرائیل ارائه شده است.

خبرگزاری ایسنا به اتهامات دیگری چون «مشارکت در جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی‌شده و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور» نیز اشاره کرده است.

دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل، ضمن این که محاکمه این هفت نفر که تاکنون چند بار به تعویق افتاده بود را «محاکمه کل یک جامعه مذهبی» خوانده است در این اطلاعیه می‌گوید: «بنا بر برداشت ما حتی وکلای این افراد به‌زور توانسته‌اند وارد دادگاه شوند، وکلایی که در این دو سال به هر حال هیچ دسترسی به متهمان نداشته‌اند.»

خانم علایی در اطلاعیه جامعه جهانی بهاییان دادگاه هفت رهبر بهاییان ایران را به «دادگاه‌های نمایشی» تشبیه کرده است که در هفت ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگاران سرشناس برگزار شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که افزایش اتهامات هفت رهبر جامعه بهاییان ایران که در ایران زندانی هستند ممکن است به صدور حکم اعدام برای آنها منجر شود.

اولین جلسه رهبران بهاییان ایران در حالی برگزار شده است که در روزهای اخیر در گزارش‌های خبری که از تلويزيون دولتی ايران نيز به صورت سراسری پخش شده ادعا شد که تجمعات اخير در روز عاشورا توسط بهاييان هدايت و رهبری شده است، اگرچه برای اثبات اين اتهامات تاکنون هيچ شاهدی ارائه نشده است.

از سوی دیگر مأموران امنیتی جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت کرده‌اند که برخی از منابع خبری علت بازداشت آنها را شرکت در تظاهرات خیابانی ذکر کرده‌اند.

در اطلاعیه جامعه جهانی بهاییان آمده است که هفت رهبر جامعه بهایی ایران از زمان دستگیری در سال ۱۳۸۷ «به زندان اوین منتقل شدند و یک سال اول را بدون هیچ اتهامی زندانی بودند».
XS
SM
MD
LG