لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

وزارت اطلاعات از دستگیری چهار «تروریست وابسته به انگلیس» خبر داد


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه از دستگیری چهار «تروریست وابسته به انگلیس» در غزب کشور خبر داد و اعلام کرد که این افراد تاکنون «پنج تن را به قتل رسانده‌اند». به گفته مقامات تهران، این افراد از یکی از رهبران کومله در کردستان دستور می‌گرفته‌اند.

به گزارش تلویزیون خبری پرس‌تی‌وی، تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، این افراد که در ازای دریافت پول دست به قتل می‌زده‌اند و متهم به ترور پنج نفر در دو سال گذشته هستند در شهر مریوان در غرب کشور دستگیر شده‌اند.

پرس‌تی‌وی به نقل از مقامات وزارت اطلاعات بر پایه «اعترافات» افراد دستگیرشده می‌گوید این چهار «تروریست» از فردی به نام «جلیل فتاحی... که اکنون ساکن انگلیس است» دستور می‌گرفته‌اند.

در خبر این تلویزیون آمده است که جلیل فتاحی «تروریست‌ها» را در سلیمانیه عراق توجیه می‌کرده و «پول و سلاح لازم» را در مرز عراق و ایران تحویل آنان می‌داده است.

این تلویزیون خبری نام دستگیرشدگان را مجید بختیار، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی، و زنیار مرادی اعلام کرده و می‌گوید که همه این افراد عضو گروه کومله کردستان هستند.

پرس‌تی‌وی به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بریتانیا را متهم کرده است که «علاوه بر انجام عملیات جاسوسی در ایران، در حمایت و تأمین مالی برخی از گروه‌های تروریستی مخالف دولت ایران دست دارد».

مقامات جمهوری اسلامی پیشتر نیز بارها، به‌ویژه در بحبوحه ناآرامی‌های مرتبط با انتخابات سال گذشته، بریتانیا را به جاسوسی و تلاش برای خراب‌کاری و تحریک مردم متهم کرده‌اند، اتهامی که مقامات دولت بریتانیا هر بار قویا تکذیب کرده‌اند.

سال گذشته مقامات ایرانی تا آنجا پیش رفتند که یکی از کارکنان ارشد سفارت بریتانیا در تهران را به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در داخل ایران برای این دولت متهم کردند.

حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا، پس از بازداشت به دست ماموران امنیتی ایران در دادگاه موسوم به «دادگاه کودتای مخملی» شرکت داده شد و در آنجا با نشان دادن اسناد و مدارکی اعتراف کرد که برای دولت بریتانیا علیه ایران جاسوسی کرده است.

با این حال یک دادگاه تجدیدنظر در داخل ایران پس از چندین ماه آقای رسام را از اتهام جاسوسی مبرا دانست و چهار سال حبس تعزیری او را ملغا اعلام کرد.

پرس‌تی‌وی ظاهرا برای اثبات ارتباط این دستگیرشدگان با دولت بریتانیا به سخنان رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا اشاره کرده است که به گفته این تلویزیون «اعلام کرده بود سازمانش در حال انجام عملیات جاسوسی با هدف توقف برنامه هسته‌ای ایران است».

جان سائرز، رئیس سازمان ام‌آی‌ شش انگلیس، در ششم آبان‌ماه خواستار «رهیافتی اطلاعاتی - امنیتی» برای توقف گسترش برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی شده بود.

به گفته این مقام بریتانیایی، «توقف گسترش ساخت تسلیحات هسته‌ای با استفاده از دیپلماسی رایج، به طور کامل امکان‌پذیر نیست، و برای آن که کار برای کشورهایی چون ایران که به دنبال گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند سخت شود نیاز به اقدامات امنیتی داریم».
XS
SM
MD
LG