لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

تشدید فشارها بر چین برای موافقت با تحریم ایران


کانادا، رئیس گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا، روز چهارشنبه از چین خواست برای واداشتن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم فشار بیشتری بر تهران وارد کند. سفیر آمریکا در پکن نیز می‌گوید اختلافات چین با آمریکا نباید مانع حمایت این کشور از تحریم‌های قوی علیه تهران شود.

به این ترتیب فشار بر چین نیز برای توافق با تحریم بیشتر ایران افزایش یافت. پکن در حال حاضر با فشار فزاینده‌ای از سوی کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده روبه‌روست که از چین خواسته‌اند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران را تایید کند.

کشورهای عضو گروه ۵+۱ متشکل از آمریکا، فرانسه، روسیه، بریتانیا، چین و آلمان با اعتقاد بر این که ایران در تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است تهران را به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت فشار گذاشته‌اند.

اما در حالی که مسکو چندین بار اشاره کرده است که حاضر است موضعی سخت‌تر در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کند،‌ پکن هم‌چنان با تحریم‌های تازه در مورد ایران مخالفت می‌کند و بر ایده دیپلماسی و گفت‌وگو پا می‌فشارد.

در همین زمینه وزیر خارجه کانادا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که اکنون زمان آن است که چین عزم جزم خود را نشان دهد و «نقش رهبری را بر عهده گیرد».

به گفته لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا،‌ «همکاری از سوی ایرانی‌ها در آن سطحی نیست که بتوان گفت راه حل دیپلماتیک هنوز راه درستی است».

آقای کنن در عین حال تاکید کرده است که نوک پیکان هر گونه تحریم تازه علیه ایران باید متوجه مقامات جمهوری اسلامی باشد، نه مردم ایران.
او گفت: «مردم ایران نباید بهای تمایل رهبری ایران به نزدیک‌تر شدن به تسلیحات اتمی را بپردازند.»

وزارت خارجه کانادا دو هفته پیش اعلام کرده بود که از فرصت ریاست خود بر گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد.

دولت محافظه‌کار کانادا از هم‌پیمانان قدرتمند اسرائیل است که مصرانه می‌گوید جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است. در مقابل تهران همواره این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اخلاقی و مذهبی خود دانسته است.

«اختلاف در تایوان و تبت نباید مانع همکاری در مورد ایران شود»

در همین زمینه سفیر آمریکا در چین روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که اختلافات دو کشور بر سر تایوان و تبت نباید مانع حمایت پکن از تحریم‌های اثرگذار علیه تهران شود.

جان هانتسمن گفت: «اختلاف بر سر تایوان و تبت نمی‌تواند و نباید مانع از همکاری ما در راه ممانعت از رسیدن ایران به تسلیحات اتمی شود.»

به گفته آقای هانتسمن، چشم امید آمریکا به حمایت چین از تحریم‌های قوی و اثرگذار علیه جمهوری اسلامی است.

واشینگتن در دو ماه گذشته با دو اقدام خود چین را به‌شدت به خشم آورده است:‌ ابتدا فروش شش و نیم میلیارد دلار تسلیحات به تایوان و سپس دیدار باراک اوباما با دالای لاما، رهبران مذهبی تبت، در کاخ سفید.

ایالات متحده و چین همچنین بر سر ارزش واحد پول چین در مبادلات خارجی این کشور با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. در همین زمینه سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه لایحه‌ای را به مجلس خود بردند که بنا بر آن در صورتی که چین مانع افزایش ارزش یوآن شود مستوجب جریمه‌هایی سخت خواهد بود.
XS
SM
MD
LG