لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

ایران گزارش آسوشیتدپرس از «قاچاق اورانیوم» را بی‌پایه خواند


محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل
جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به خبر واردات سنگ اورانیوم از کشور قزاقستان که خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده بود آن را «بی‌پایه و اساس» خواند و «بخشی از جنگ روانی علیه ایران» خواند. قزاقستان نیز «گزارش محرمانه» این خبرگزاری را رد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ساعاتی پیشتر گفته بود گزارش محرمانه‌ای به دست آورده که نشان می‌دهد تهران در حال نهایی کردن قراردادی است که بر مبنای آن ایران ۱۳۵۰ تن سنگ اورانیوم پالایش‌شده از قزاقستان وارد خواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در فکسی که در واکنش به این خبر به خبرگزاری رویترز ارسال کرده می‌گوید: «این خبرسازی‌ها بخشی از جنگ روانی علیه ایران در جهت تامین منافع سیاسی قدرت‌های سلطه‌جوست.»

آسوشیتدپرس در گزارش خود در این باره می‌گوید این گزارش محرمانه توسط یکی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، اما به دلیل حساسیت موضوع خواسته‌اند تا نام کشور فاش نشود.

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌ها می‌گویند موضوع خرید ۱۳۵۰ تن سنگ اورانیوم پالایش‌شده از قزاقستان به نگرانی بیشتر جامعه بین‌الملل در مورد پرونده هسته‌ای ایران خواهد شد، چرا که برخی منابع غیررسمی پیشتر گفته بودند که اورانیوم لازم برای ادامه فعالیت هسته‌ای ایران به پایان رسیده است.

سنگ اورانیوم پالایش‌شده را که «کیک زرد» نیز خوانده می‌شود می‌توان پس از غنی‌سازی به عنوان سوخت رآکتور اتمی یا بمب اتمی به کار برد.

در گزارش ماه نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده بود که ایران تولید گاز اورانیوم از کیک زرد را که از سنگ اورانیوم پالایش‌شده به دست می‌آید در ماه اوت گذشته متوقف کرده است.

آژانس در گزارش خود افزوده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل این توقف فعالیت را انجام تعمیرات در تاسیسات عنوان کرده‌اند.

اما آن گونه که دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «تاسیسات نطنز در طول یک سال میزان بسیار اندکی گاز اورانیوم تولید کرده و این که مقام‌های ایرانی می‌گویند فعالیت این تاسیسات به دلیل تعمیرات متوقف شده درست نیست، بلکه احتمالا با کمبود اورانیوم مواجه شده‌اند.»

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی پیشتر گفته بود که بر اساس آمار و ارقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تاکنون حدود سه چهارم از محموله اورانیومی را که در دهه هفتاد میلادی از آفریقای جنوبی وارد کرده بود مصرف کرده است.

ای‌ین کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش گفت: «انتقال کیک زرد به ایران نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

قزاقستان که یکی از سه تولیدکننده بزرگ اورانیوم دنیاست سال گذشته ۸۵۰۰ تن اورانیوم تولید کرده است. این در حالی است که تولید اورانیوم ایران در سال گذشته به زحمت به ۲۰ تن رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این مقدار تولید حتی برای تامین سوخت یک رآکتور بزرگ نیز کافی نیست، چه برسد به ده رآکتوری که اخیرا دولت محمود احمدی‌نژاد وعده ساختش را داده است.

این خبرگزاری می‌گوید که ایران با خرید ۱۳۵۰ تن سنگ اورانیوم پالایش‌شده می تواند ۱۵۰ سلاح هسته‌ای تولید کند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که در گزارش محرمانه که به دست آورده ذکر نشده است که ایران این میزان سنگ اورانیوم را برای چه مصارفی می‌خواهد وارد کند.

بنا بر چکیده دوصفحه‌ای از این گزارش محرمانه از قرارداد ایران و قزاقستان که گفته می‌شود ممکن است در هفته‌های آتی نهایی شود، تهران حاضر به پرداخت ۴۵۰ میلیون دلار برای انتقال این محموله شده است.
XS
SM
MD
LG