لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

احتمال انتقال ایدز و هپاتیت در ایران به دلیل «رواج آندوسکوپی آلوده»


اتاق آندوسکوپی
اتاق آندوسکوپی
روزنامه جام جم، چاپ تهران، روز شنبه، دوم اردیبهشت، در گزارشی از «افزایش نگرانی» در ایران از انتقال بیماری‌های خطرناک چون ایدز و هپاتیت به دلیل استفاده چندباره از وسایل یک‌بارمصرف خبر داده است. دلیل این استفاده چندباره گرانی این وسایل از جمله پنس آندوسکوپی قید شده است.

روزنامه جام جم در گزارش خود به نقل از کارشناسان بهداشت و درمان خبر داده است که به دلیل «بالا بودن قیمت پنس بیوپسی [نمونه‌برداری]» که در آندوسکوپی استفاده دارد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران از این پنس به جای یک بار چندین بار استفاده می‌شود.

به نوشته این روزنامه، استفاده چندباره از پنس نمونه‌برداری مورد نیاز در عمل آندوسکوپی به انتقال بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت دامن می‌زند و همین امر «سبب نگرانی مردم و بیماران شده» است.

این پنس یک‌بارمصرف پیشتر تا ۳۵۰ هزار تومان خریداری می‌شده، «که با افزایش نرخ ارز پیش‌بینی شده قیمت این پنس‌ها نیز دو برابر شود». روزنامه جام جم افزایش تورم در کشور را به عنوان دلیلی دیگر برای گرانی این پنس قید کرده است.

در همین حال هفته گذشته نیز مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی ایران از افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به کشور خبر داده بود.

این روزنامه همچنین به نقل از کارشناس سازمان انتقال خون ایران بر «خطر بالقوه افزایش آمار مبتلایان به ایدز بر اثر آندوسکوپی آلوده» تاکید کرده است.

کار تا آنجا بالا گرفته است که به گفته زهره محمدبیگی، کارشناس انتقال خون،‌ در گفت‌وگو با جام جم «يكی از سوالاتی كه سازمان انتقال خون از داوطلبان اهدای خون مي‌پرسد اين است كه آيا از دستگاه آندوسكوپي استفاده كرده‌اند يا خير».

به گفته این کارشناس، دليل اين سوال «احتمالا آلوده بودن برخی تجهيزات پزشكی از جمله همين دستگاه به ويروس ايدز و هپاتيت است».

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز در گفت‌وگو با روزنامه جام جم گفته است که در بیمارستان‌های خصوصی و خصوصا مراکز دولتی که مراجعه‌کننده بسیار دارند این احتمال هست که «ضدعفونی این وسایل به‌درستی انجام نشود».

به گزارش جام جم، اگر مسئولان بيمارستان‌ها يا مطب‌های خصوصی بخواهند براي هر بيمار يك پنس استفاده كنند، هزينه درمان بسيار بالا مي‌رود و كمتر بيماری حاضر می‌‌شود چنين هزينه‌ای را بپردازد.

از سوی دیگر شرکت‌های بیمه در ایران تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان از هزینه واقعی آندوسکوپی را می‌پردازند.

علاوه بر افزایش قیمت تجهیزات و وسایل پزشکی، پیشتر نیز رسانه‌های داخل ایران از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دارو در کشور خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG