لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» در تهران


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه‌شنبه از صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» در ایران به اتهام دست زدن به «اقدامات جاسوسی» علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از مراسمی که روز سه‌شنبه با حضور این مقام جمهوری اسلامی در تهران برگزار شده دادستان تهران اعلام کرده است که برای این ۱۵ «جاسوس» کیفرخواست صادر شده است.

آقای جعفری دولت‌آبادی اشاره نکرده است که این افراد در چه زمانی و دقیقا به چه اتهامی دستگیر شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگویش با خبرنگاران تنها اشاره کرده است که «متهمان این پرونده... اقدامات جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دادند».

عباس جعفری دولت‌آبادی هیچ اطلاعات دیگری نیز در مورد این متهمان به جاسوسی نداده و روشن نکرده است که «۱۵ جاسوس آمریکایی» شهروند آمریکا هستند یا ملیت دیگری دارند.

در گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی همچنین اشاره نشده است که آیا این «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» ۱۲ نفری را نیز شامل می‌شود که ماه گذشته در چند خبر و گزارش به عنوان «جاسوسان سازمان سیا» مورد اشاره قرار گرفتند یا خیر.

به دنبال تأکید مقامات اطلاعاتی آمریکا در آبان‌ماه گذشته بر دستگیری «بیش از ۱۰ جاسوس سازمان سیا» در ایران و لبنان، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات را «۱۲ تن» اعلام کرد و گفت این افراد قصد جاسوسی در عرصه نظامی و امنیتی را داشتند.

پرویز سروری، این نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی این نهاد، دوم آذرماه با اظهار این‌ که افراد بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات «جاسوسان سازمان سیا» بودند، خاطرنشان کرد که بخش اعظم مأموریت این افراد در راستای مسائل «امنیتی و نظامی» بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر خود بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا اشاره کرده است که جمهوری اسلامی گه‌گاه خبر از «دستگیری یا اعدام» چند «جاسوس آمریکایی یا اسرائیلی» می‌دهد، اما «پس از آن هیچ اطلاعات دیگری در این زمینه منتشر نمی‌کند».

در همین زمینه وزارت اطلاعات ایران اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرد که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG