لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

افشای یک تخلف بانکی دیگر در ایران: این بار، «ده‌ها میلیون یورو»


هنوز سه هفته از اعلام نگرانی رئیس سازمان بازرسی کل ایران در مورد تکرار تخلفی چون «اختلاس بزرگ» نگذشته است که مشاور او روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، از کشف «یک تخلف گسترده دیگر» در یک بانک دولتی کشور خبر داد. این مقام جمهوری اسلامی به نام این بانک اشاره‌ای نکرده است.

با این حال آن طور که از گفته‌های این مقام برمی‌آید، این تخلف تازه در شعبه این بانک دولتی در استان هرمزگان رخ داده است.

به گفته مشاور رئیس سازمان بازرسی کل ایران، در این تخلف «گسترده» یک بانک دولتی به شرکتی خصوصی «بیش از ده‌ها میلیون یورو و چندین میلیون دلار تسهیلات» داده است بدون آن که از این شرکت وثیقه کافی دریافت کرده باشد.

این تخلف تازه در سیستم بانکی زیر نظر دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی افشا شده است که از افشای تخلف معروف به «اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی» در ایران هنوز مدت زمانی نگذشته و دادگاه رسیدگی به این فساد مالی هم‌چنان ادامه دارد.

عباس مومن‌آبادی، مشاور رئیس سازمان بازرسی کل و مدیرکل بازرسی استان هرمزگان، روز دوشنبه درباره این تخلف تازه بانکی اشاره کرد که مسئولان این بانک دولتی با ارائه تسهیلات به این شرکت خصوصی «مرتکب تخلفات متعدد» شده‌اند.

به گفته آقای مومن‌آبادی، بانک در حالی به این شرکت که نامی از آن نیامده تسهیلات داده است که سرمایه این شرکت از بدهی آن به سیستم بانکی ایران «بسیار کمتر» است، «آن هم در گرو بانک‌ها می‌باشد».

با این حال قرار بوده است که این بانک دولتی ۲۰ میلیون یوروی دیگر به این شرکت پرداخت کند، اما «ورود به‌موقع اداره بازرسی استان هرمزگان» مانع اعطای این وام تازه شده است.

انتشار خبر یک تخلف دیگر در سیستم بانکی ایران در حالی است که دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی «گروه امیر منصور آریا» هنوز به سرانجام نرسیده است.

گروه امیرمنصور آریا متهم است که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده‌ است.

از سوی دیگر مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل ایران، چندی پیش هشدار داده و ابراز نگزانی کرده بود که ممکن است «تخلف بانکی» و «فساد مالی» در ابعاد گسترده بار دیگر در کشور تکرار شود.
XS
SM
MD
LG