لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

«فشار روی زندانی سیاسی برای گرفتن تایید اتهامات کیهان»


حسین رونقی
حسین رونقی
به گزارش منابع حقوق بشری، وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، در روزهای اخیر رو به وخامت گذاشته است.

بر اساس همین گزارش‌ها، یکی از کلیه‌های حسین رونقی به شدت متورم شده و مسئولین زندان تاکنون برای درمان او اقدام قابل توجهی نکرده‌اند.

حسین رونقی ملکی که یکی از فعالین حقوق بشر و مسئول کمیته مبارزه با سانسور در ایران است در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ بازداشت شده است.

یکی از بستگان نزدیک حسین رونقی ملکی در گفت‌وگو با رادیوفردا درباره آخرین وضعیت جسمانی او می‌گوید:‌

وضعیت جسمانی او خیلی بحرانی است چون کلیه‌هایش ورم کرده و دچار عفونت کلیه شده است. گویا دیشب درد شدیدی داشته، به طوری که می‌خواستند او را عمل جراحی کنند، اما موافقت نکرده چون نخواسته زیر نظر مسئولان زندان این جراحی انجام شود و درخواست کرده این عمل با حضور خانواده‌اش باشد.

حالا باید دید مسئولان زندان با قرار وثیقه یا مرخصی پزشکی موافقت می‌کنند تا این عمل در خارج از زندان و در شرایط آزاد انجام گیرد یا نه.

  • آیا حسین رونقی وکیل هم دارد؟

بله، آقای دادخواه و خانم صباغیان وکلای او هستند که البته هر دو وکیل خودشان تحت فشار شدید هستند.

  • آیا وکلای حسین رونقی برای انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان تاکنون اقدامی انجام داده‌اند؟

من اطلاع دقیقی ندارم، چون این خبر دیشب به ما رسیده و هنوز نتوانسته‌ایم با وکلای حسین تماس بگیریم و اگر من حرفی بزنم شاید درست نباشد.

  • خانواده این زندانی توانسته‌اند با فرزندشان ملاقات کنند؟

آخرین ملاقات با حسین روز دوشنبه بوده است. او بعد از یک سال حبس در انفرادی به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده و خانواده‌اش هر دوشنبه توانسته‌اند ملاقات کابینی داشته باشند ولی اجازه ملاقات حضوری ندارند.

  • چه طور خانواده آقای رونقی متوجه شده‌اند او مشکل کلیه پیدا کرده و وضعیتش وخیم است؟

از داخل زندان با آن‌ها تماس گرفته شده و گفته‌اند می‌خواهند آقای رونقی را عمل کنند، اما او موافقت نکرده است. مادر او هم گریه و زاری کرده و گفته ما خودمان اقدام می‌کنیم.

قرار است مادر و خانواده او بروند و ببینند جریان چیست و اگر دادستان تهران اجازه دهد وثیقه‌ای تودیع شود تا این‌ها بتوانند برای معالجات پزشکی اقدام کنند.

  • آیا خانواده حسین رونقی از طرف ماموران امنیتی- اطلاعاتی تحت فشار هستند؟

خانواده‌اش تحت تدابیر شدید امنیتی هستند و تمام خطوط ارتباطی آن‌ها کنترل می‌شود، تمام موبایل‌های خانوادگی و تمام رفت و آمدهای خانوادگی و خارج از خانواده آن‌ها کنترل می‌شود، یعنی حتی رفت و آمد پسرخاله یا پسرعمه این‌ها به شدت کنترل می‌شود.

  • چرا هنوز برای آقای رونقی حکم قطعی صادر نشده و پرونده او در چه مرحله‌ای است؟

حکم او صادر و تایید شده است، اما حکم قطعی اعلام نشده چون این‌ها می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن حسین برای اتهامات واهی روزنامه کیهان تایید بگیرند، یعنی به این بهانه که مثلا این ۱۵ سال حکم را به هفت سال تبدیل کنند از او اعتراف بگیرند. به همین دلیل حکم قطعی را صادر نکرده‌اند تا اهرم فشاری داشته باشند برای اعتراف‌گیری.
XS
SM
MD
LG