لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۰

نماینده مجلس، آذربایجان را به همدستی در ترور احمدی روشن متهم کرد


اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
در واکنش به خبر کشف یک گروه تروریستی «مرتبط با سپاه پاسداران» ایران، یک مقام مجلس شورای اسلامی این اتهام را «فرار به جلو» خواند و در مقابل مقامات آذربایجانی را متهم کرد که با کمک به سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در ترور مصطفی احمدی روشن دست داشته‌اند.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسيسات غنی‌سازی نطنز، در ۲۱ دی‌ماه گذشته در يک بمب‌گذاری در منطقه سيدخندان تهران کشته شد.

به دنبال این حادثه تروریستی، چند نشریه آمریکایی در گزارش‌هایی خبر دادند که این مقام هسته‌ای ایران به دست موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، به قتل رسیده است. در آخرین گزارش از این دست پای سازمان مجاهدین خلق ایران نیز به عنوان همدست موساد به میان کشیده شد.

حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از وجود مدارکی خبر داده است که نشان می‌دهند آذربایجان با «مساعدت‌هایی به عوامل موساد و سیا» در واقع در ترور آقای احمدی روشن همکاری داشته است.

با این حال این مقام مجلس در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس با اشاره به خبر «اقدامات گروه تروریستی مرتبط با سپاه در جمهوری آذربایجان» تلویحا آن را کذب و غیرواقعی دانسته است.

وزارت امنيت ملی آذربايجان روز سه‌شنبه اعلام کرد که يک باند تروريستی مرتبط با سپاه پاسداران را متلاشی کرده است که قصد ترور شهروندان خارجی مقيم آذربايجان و همچنين استفاده از مواد منفجره برای عمليات تروريستی را داشته است.

اين دومين مورد طی يک ماه گذشته بود که دولت جمهوری آذربايجان از کشف و بازداشت گروه‌های تروريستی مرتبط با ايران در خاک آذربايجان خبر می‌داد.

اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، خبر بازداشت تروریست‌های مرتبط با سپاه در آذربایجان را «فرار به جلو» خوانده و گفته است: «مقامات آذری چون نمی‌توانند از زیر بار مساعدت‌های خود به سازمان‌های جاسوسی فرار کنند، با فرار به جلو اعلام می‌کنند که تیم‌های تروریستی وابسته به ایران را بازداشت کرده‌ایم.»

او در ادامه به مقامات جمهوری آذربایجان هشدار داده است که «عوامل سازمان‌های جاسوسی بیگانه را از مرزهای ایران دور کند».

جمهوری اسلامی پیشتر نیز در ۲۳ بهمن‌ماه در یادداشتی به سفیر آذربایجان در تهران از باکو خواسته بود که «از فعاليت‌های سازمان جاسوسی موساد عليه جمهوری اسلامی ايران در خاک آن کشور جلوگيری شود».

روابط ایران و آذربایجان در شش ماه گذشته همواره دستخوش فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی بوده و در این مدت مقامات دو کشور تنها در کلام از دوستی و رابطه حسنه گفته‌اند، اما در عمل اتفاقاتی افتاده که حکایت از وضعی دیگر دارند.

از آن جمله می‌توان به اخراج مدیر نمایندگی صداوسیمای ایران از آذربایجان، چندین حمله سایبری از دو طرف، و در آخرین مورد بازداشت خبرنگار ایرانی در باکو اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG