لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۵

«۲۸ کشته» در درگیری اردوگاه اشرف؛ واکنش وزیر دفاع آمریکا


نیروهای پلیس عراق در خارج از اردوگاه اشرف
نیروهای پلیس عراق در خارج از اردوگاه اشرف
در حالی که سازمان مجاهدین خلق می‌گوید ۲۸ عضو این گروه در حمله عراق به اردوگاه اشرف کشته شده‌اند، وزیر دفاع ایالات متحده نیز از این حمله ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری نیروهای عراقی شده است.

خبرگزاری‌های خارجی از حمله نیروهای ارتش عراق به اردوگاه اشرف که بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین در آن سکونت دارند در صبح جمعه خبر داده‌اند، حمله‌ای که به گفته این سازمان به مرگ ۲۸ عضو آن انجامیده است.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقامات ارشد در دولت عراق» مرگ این اعضای سازمان مجاهدین را انکار کرده است.

از سوی دیگر علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، می‌گوید حمله روز جمعه را اعضای سازمان مجاهدین خلق آغاز کرده‌اند.

او گفت: «صد عضو سازمان مجاهدین به نیروهای امنیتی و نظامی ما حمله کردند، اما نیروهای ما از اسلحه استفاده نکردند.»

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام در بیمارستانی در شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله، که اردوگاه اشرف نیز در آن واقع است از مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر خبر داده است. به گفته این مقام، پنج سرباز عراقی نیز در میان این زخمی‌ها هستند.

یکی از ساکنان اردوگاه اشرف تعداد مجروحان در این درگیری را دست‌کم ۳۲۵ نفر عنوان کرده است.

این نخستین بار نیست که اردوگاه اشرف محل درگیری اعضای سازمان مجاهدین با نیروهای عراقی بوده است. در آخرین نمونه در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، مأموران «عراقی و ایرانی» را متهم کرد که به این اردوگاه حمله و ۱۷۶ تن از ساکنان آن را زخمی کرده‌اند.

رهبران شیعه دولت عراق که روابط بسیار دوستانه‌ای با دولت ایران دارند از زمانی که کنترل اردوگاه اشرف از آمریکایی‌ها به آنها منتقل شد خواستار برچیده شدن این اردوگاه بوده‌اند.

این همواره خواسته مقامات تهران نیز بوده است که همچنین می‌خواهند عراق ساکنان اشرف را به آنها تحویل دهد، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از عراق را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی می‌داند، این گروه اتهام مذکور را رد می‌کند و می‌گوید مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته است. بریتانیا نیز به همین دلیل این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

این گروه که چند عضو آن به دنبال آغاز اعتراضات مردم در ایران،‌ به گفته مقامات جمهوری اسلامی، به اتهام دست داشتن در ناآرامی‌ها دستگیر و اعدام شدند در چند سال اخیر فعالیت خود را از جمله بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت هسته‌ای ایران متمرکز کرده است.

در تازه‌ترین نمونه از افشاگری‌های این سازمان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین، از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.

اردوگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌ جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد. ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.

مسئولیت کنترل اردوگاه اشرف واقع در ۸۰ کیلومتری شمال بغداد در استان دیاله در سال ۲۰۰۹ از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.
XS
SM
MD
LG