لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

دانش‌آموزان هم به جمع معترضان یمنی پیوستند؛ فراخوان سفیر به یمن


یک معترض در شهر تعز در جنوب یمن
یک معترض در شهر تعز در جنوب یمن
در حالی که روز شنبه دانش‌آموزان هم با تعطیل کردن کلاس‌ها در دست‌کم یک شهر به جمع مخالفان رئیس جمهور یمن پیوستند، خبرگزاری رویترز از فراخوان سفیر این کشور در قطر به کشور «برای رایزنی» خبر می‌دهد.

به دنبال کشته شدن دست‌کم پنج تن از معترضان یمنی در روز جمعه، خبرها از این کشور حاکی است که روز شنبه نیز دو شهر عدن و تعز صحنه راهپیمایی گسترده مخالفان دولت بوده‌، و صدها دانش‌آموز در شهر عدن با تعطیل کردن کلاس‌ها به صف تظاهرکنندگان پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که این دانش‌آموزان راه‌ها را بسته و از کسبه می‌خواستند در اعتراض به حکومت یمن کار خود را تعطیل کنند، نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به شلیک هوایی متوسل شده‌اند.

ناآرامی‌ها در یمن در اعتراض به حکومت ۳۲ ساله علی عبدالله صالح روز جمعه بار دیگر به خشونت کشیده شد و به گفته خبرگزاری‌های خارجی دست‌کم پنج کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه یمن می‌گوید که سفیر این کشور در قطر «برای مشورت به کشور فراخوانده شده است».

علی عبدالله صالح که پیشتر پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره با اپوزیسیون در کشور خود را پذیرفته بود، روز جمعه یک‌باره در جمع حامیان خود در پایتخت، صنعا، به «مداخله» قطر در امور یمن حمله کرد.

به نظر می‌رسد این حرکت از سوی آقای صالح واکنشی بوده است به گفته نخست وزیر قطر که روز چهارشنبه از احتمال توافق شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور یمن برای کناره‌گیری از قدرت خبر داده بود.

آقای صالح در واکنش به این گفته مقام قطری گفت: «ما مشروعیت خود را از قطر یا کس دیگر نمی‌گیریم.»

به اعتقاد تحلیل‌گران، سر باز زدن علی عبدالله صالح از کناره‌گیری از قدرت و بن‌بستی که در یمن ایجاد شده است احتمالا به بروز خشونت بیشتر در خیابان‌های این کشور خواهد انجامید.

این در حالی است که روزی نیست که تظاهرات مخالفان رئیس جمهور یمن در این کشور کشته و زخمی بر جای نگذارد. از جمله تظاهرات روز جمعه در شهر تعز نیز دست‌کم سه کشته بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG