لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

موزه قصه


هاگوارتز؛ مدرسه جادوگری در داستان‌های هری پاتر
هاگوارتز؛ مدرسه جادوگری در داستان‌های هری پاتر
شهر آکسفورد در جنوب انگلستان محل وقوع ماجراهای بسیاری از کتاب‌های داستان و قصه‌های مشهور بریتانیایی است.اکنون با اهدای دو نیم میلیون پوند از سوی یک فرد علاقمند به این دنیای پر قصه -که نام وی برملا نشده- اولین گام‌ها برای احداث یک «موزه قصه» در این شهر برداشته خواهد شد.

موزه قصه چهار سال پیش به صورت مجازی روی شبکه اینترنت راه‌اندازی شد و در این مدت با برگزاری برنامه‌های گوناگون در شهر آکسفورد و اجرای طرح‌های آزمایشی داستان‌گویی در مدارس فعالیت می‌کرده است. اما پرداخت این مبلغ اکنون این امکان را فراهم می کند که موزه قصه در شهرآکسفورد خانه و محل ثابتی داشته باشد.

به نوشته روزنامه گاردین، موزه قصه در روزهای اخیر با انتخاب یک ساختمان قدیمی مربوط به دوره ویکتورین به نام روچستر هاووس قرارداد اجاره را امضا کرده است. این بنای زیبا در جوار یکی از ساختمان‌های دانشگاه آکسفورد به نام کرایست چرچ کالج قرار دارد که بسیاری از صحنه‌های فیلم هری پاتر در آن‌جا فیلمبرداری شده است.

موزه قصه برای مرمت این بنا و تکمیل طرح موزه به حدود ۱۱ میلیون پوند دیگر نیاز دارد. مدیران این طرح امیدوارند که پس از گشایش آن در سال ۲۰۱۴ موزه قصه بتواند سالانه حدود ۱۰۰ هزار بازدید کننده را جذب کند.

طراحان موزه در نظر دارند فضایی را ایجاد کنند که در آن بازدیدکنندگان خردسال بتوانند به اشکال مختلف از قصه و داستان‌سرایی لذت ببرند. قصه خوانی ، نمایش زنده داستان‌های کودکان و تزیین اتاق و تالارها متناسب با فضای تخیلی قصه ها بخشی از این طرح است.

گردانندگان این طرح امیدوارند که با تکیه بر زیبایی و خصوصیات این ساختمان که مربوط به دوران شکوفایی قصه‌پردازی در بریتانیا است به جذابیت این موزه بیافزایند. گروهی از نویسندگان موفق و سرشناس ادبیات کودکان از اعضای هیئت مدیره این موزه هستند و می‌گویند بنای این ساختمان، هدیه‌ای خواهد بود از سوی شهر قدیمی آکسفورد به تمام علاقمندان داستان‌های پر رمز و راز و تخیلی کودکان.

در بخش دیگری از این گزارش، گاردین به نقش ویژه شهر قدیمی آکسفورد در ادبیات داستانی اشاره می‌کند و می‌نویسد بسیاری از نویسندگان موفق کتاب‌های داستان کودکان یا زاده این شهر‌اند، یا سال‌ها در آن اقامت داشته‌اند.

گاردین از قول ویلیام هاروود نویسنده کتاب‌های کودکان می نویسد: «حتما یک عنصر جادویی در فضا و یا آب آکسفورد وجود دارد که این همه قصه‌گو و داستان سرای موفق را پرورش داده است!»

دیگران نیز اشاره می کنند که آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین مراکز علمی و ادبی بریتانیاست و از قرون وسطی مردم در این شهر به داستان علاقه ویژه‌ای داشته‌اند. در عین حال فضای شهر ، معماری خانه‌ها و کلیساها و وجود دانشکده‌ها به آکسفورد یک جنبه رویایی داده است.

گاردین در پایان این گزارش می‌نویسد در حال حاضر گردانندگان این طرح در حال بررسی راه‌های مختلف برای تکمیل ساختمان موزه قصه هستند. همزمان برای تامین هزینه ۱۱ میلیون پوندی این طرح یک کارزار تبلیغاتی وسیع برای جمع‌آوری کمک مالی آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG