لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

«سیزده ماه گرسنگی، وعده تا کی»


اعتراض کارگران ایرانی در روز جهانی کارگر در ژوییه
اعتراض کارگران ایرانی در روز جهانی کارگر در ژوییه
بیش از ۱۵۰ تن از کارگران شهرداری اندیمشک در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه اقدام به تحصن در مقابل ساختمان شهرداری و فرمانداری این شهر کردند.

کارگران در این تجمع اعتراضی خواستار پرداخت حقوق معوقه خود و نیز پرداخت حق بیمه سهم کارفرما شدند.

یکی از این کارگران معترض با اشاره به حمایت شماری از مردم اندیمشک از این تحصن پیوستند، به رادیو فردا می گوید که کارگران بر روی پلاکارهای سبز رنگ خود نوشته بودند: «۱۳ ماه گرسنگی، وعده تا کی؟»؛

کارگران حدود ۱۳ ماه است که حقوق نگرفته اند و هيچ حق بيمه ای هم برايشان پرداخت نشده است. کارگران بيشتر نگران حق بيمه خود هستند تا ۱۳ ماه حقوق معوقه، چون در اين مدت حق بيمه آنها و فرزندانشان پرداخت نشده است.

واکنش مسئولين در قبال اعتصاب و اعتراض کارگران شهرداری انديمشک چيست؟

تا کنون به درخواست های کارگران رسيدگی نشده و فقط به آنها گفته اند بياييد در نمازخانه شهرداری بنشينيد تا با شما صحبت کنيم که البته کارگران قبول نکردند.

مسئولان نگفتند حقوق کارگران چه زمانی پرداخت می شود؟

مسئولان جواب قانع کننده ای نداده اند، فقط گفتند چون شهرداری به اندازه کافی درآمد ندارد و ما نمی توانيم از بودجه عمرانی برداشت کنيم و به عنوان حقوق به شما بدهيم، بايد منتظر بمانيد تا کمک هايی از استانداری برسد.

حدود يک ماه پيش هم به کارگران قول هايی داده بودند، اما به آن عمل نکردند و به همين دليل هم کارگران به شدت به وضعيت اعتراض دارند.

چند روز پيش خبری منتشر شد مبنی بر اين که يکی از کارگران شهرداری انديمشک در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقش اقدام به خودسوزی کرده است. اين خبر تا چه اندازه صحت دارد؟

بله، اين فرد نورعلی اسدی و از کارگران همين شهرداری است که ماه ها حقوق نگرفته و در روزهايی که همسر او در بيمارستان انديمشک بستری بوده، به بيمارستان مراجعه می کند و متوجه می شود اعتبار دفترچه بيمه آنها تمام شده و هيچ حق بيمه ای برايشان پرداخت نشده تا دفترچه ای صادر شود. بنابراين با توجه به فشارهای مالی که به او وارد آمده بود اقدام به خودسوزی جلوی فرمانداری انديمشک می کند که البته او را نجات می دهند.

اکنون وضعيت او چگونه است و آيا به مشکلش رسيدگی شد؟

نه، به وضعيت او هم مانند ساير کارگرهای شهرداری رسيدگی نشده است، ولی از نظر جسمی وضعيت بهتری دارد و از بيمارستان مرخص شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG