لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

جریمه زیرگروهی از بورس فرانکفورت به‌خاطر دور زدن تحریم‌های ایران


دویچه بورزه اداره‌کننده بورس فرانکفورت است
دویچه بورزه اداره‌کننده بورس فرانکفورت است
«کلیر استریم» زیرمجموعه‌ای از بورس فرانکفورت آلمان به‌دلیل «کمک به بانک مرکزی ایران برای دسترسی به سازوکار بانکی آمریکا» روز سوم بهمن ماه به پرداخت ۱۵۲ میلیون دلار غرامت در مقابل خاتمه دادن به پرونده مجبور شد.

خزانه‌داری آمریکا با اعلام این موضوع در بیانیه‌ای که به همین دلیل منتشر شده آورده است که «کلیراستریم» در غیاب بانک مرکزی ایران و از سوی آن ۲.۸ میلیارد دلار در یک بنگاه مالی -که نامش اعلام‌نشده- در نیویورک گذاشته بود.

این موضوع که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی رخ داده به گفته خزانه‌داری ایالات متحده، به ایران کمک کرده است تا با ۲۶ کشور جهان ارتباط مالی برقرار کند، که اقدامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود.

کلیراستریم در لوکزامبورگ واقع است و برای مختمونه شدن این پرونده است که ۱۵۲ میلیون دلار جریمه پرداخته است.

شبکه بلومبرگ از سوی نیکولاس نوننماخر، سخنگوی کلیراستریم، آورده است که این سازوکار مالی برنامه جدیدی اجرا کرده و (از طرف آمریکایی) تقاضا کرده است به این پرونده خاتمه داده شود.

سخنگوی کلیراستریم می‌گوید این موضوع به موضوع مهمی در سازوکار مالی آنها تبدیل شده است؛ «ما این را خیلی جدی می‌گیریم و جریمه را پرداخت می‌کنیم».

بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا در کشورهای گوناگون به‌دلیل همکاری با ایران یا کمک به آن کشور برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، از سوی واشینگتن در موارد مختلفی مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین جریمه بانکی نیز به چنین جریانی باز می‌گردد؛ وقتی در خرداد ماه سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های هلند به دلیل نقض تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران، موظف به پرداخت ۶۱۹ میلیون دلار جریمه شد.

بانک هلندی «آی ان جی»، به خاطر نقض تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران و کوبا و مراودات مخفیانه با این دو کشور، به پرداخت این جریمه مجبور شده بود.

در همان زمان و پیش از «آی ان جی» بانک‌های «لویدز» و «بارکلیز» بریتانیا و موسسه مالی «کردیت سوئیس» از دیگر بانک‌ها و موسسات اروپایی بودند که ناچار به پرداخت جریمه به‌دلیل کمک به ایران شده بودند.

بورس فرانفکورت که از بزرگ‌ترین بازارهای بورس سهام در جهان به‌شمار می‌رود توسط «دویچه بورزه» اداره می‌شود.
XS
SM
MD
LG