لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

اروپا و ترکیه؛ ادامه مذاکرات بر سر طرح «پرحاشیه» مهاجران


در پی دستیابی به توافق اولیه در مورد طرح توقف عزیمت مهاجران و پناهجویان به اروپا، اکنون آنکارا و مقام‌های اروپایی در مورد جزئیات آن به گفت‌وگو می‌نشیند. «مذاکرات سختی» در پیش است و در خود اروپا در مورد آن اختلافاتی وجود دارد.

«مذاکرات سخت» میان مقام‌ها اروپایی از یک سو و اروپا و آنکارا از سوی دیگر، در گفته‌های دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا مشهود است. آقای توسک ۲۶ اسفند ماه در آستانه نشست گفته «در حال پیشرفت هستیم، اما هنوز کار زیادی مانده‌است. فهرست کارهایی که باید انجام دهیم تا در نهایت به توافق برسیم، طولانی است».

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز «محتاطانه» ابراز خوشبینی کرده‌است.

طرح اخراج گروهی و فوری پناهجویان از یونان، جای عمده‌ای که بسیاری از آنها جمع شده‌اند، و پیشنهادهای آنکارا، از حمایت صدر اعظم آلمان برخوردار است. آنگلا مرکل از آن به عنوان «اولین فرصت واقعی» برای حل بحرانی نام برده، که صحنه سیاسی و اجتماعی اروپا را دستخوش تنش‌های گسترده‌ای کرده‌است.

بخشی از توافق اروپا و ترکیه به آن باز می‌گردد که مذاکرات بر سر عضویت آن کشور در اتحادیه، سرعت بیشتری بگیرد.

دونالد توسک می‌گوید این موضوع «فرصتی برای توافق بر سر قبرس نیز هست. فقط اگر این موضوع ممکن شود، ما می‌توانیم پیش برویم».

قبرس که بخش یونانی‌نشین آن عضو اتحادیه اروپا است، تهدید به ایجاد مانع بر سر توافق نهایی کرده‌است. از سال ۱۹۷۴ این جزیره، دو پاره شده و در بخش شمالی آن، نیروهای ارتش ترکیه مستقر شدند. اختلافات مالکیتی میان دو کشور همچنان ادامه دارد.

توسک طی هفته گذشته هم از نیکوزیا و هم از آنکارا دیدن کرده‌است.

در عین حال قرار است به ازای هر پناهجوی سوری، که ترکیه به او اسکان می‌دهد، یک پناهجو نیز در اروپا اسکان داده شود.

موضوع اخراج گسترده پناهجویان، خود با انتقادهای سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو است و دونالد توسک نیز اذعان کرده باید این موضوع با احترام به قوانین بین‌المللی حل شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر: اتحادیه اروپا می‌تواند بگوید که ترکیه جای امنی برای پناهجویان است. اما اینطور نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مسئله خواست ترکیه برای اعطای حق سفر بدون نیاز به روادید به شهروندان ترکیه نیز به نگرانی‌هایی در میان اعضای اتحادیه اروپا منجر شده‌است.

رئیس‌جمهوری چک نیز می‌گوید درخواست آنکارا برای دریافت میلیاردها یورو کمک بیشتر، گرفتن «باج سبیل» است.

البته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به پارلمان آن کشور گفته بحث تسریع روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مطرح نیست.

مقام‌های اروپایی از ۲۷ اسفند ماه برای گفت‌وگو بر سر جزئیات توافق اولیه گرد هم می‌آیند. نخست‌وزیر ترکیه نیز ۲۸ اسفندماه به روند مذاکرات می‌پیوندد.

XS
SM
MD
LG