لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

«افزایش» حملات شاخه‌های «حکومت اسلامی» طی ۳ ماه گذشته


پرچم گروه حکومت اسلامی در تکریت که زمانی در تصرف حکومت اسلامی قرار داشت؛ پس از ورود شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق
پرچم گروه حکومت اسلامی در تکریت که زمانی در تصرف حکومت اسلامی قرار داشت؛ پس از ورود شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق

یک موسسه تحقیقاتی می‌گوید طی سه ماه گذشته حملات شاخه‌های گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در کشورهای مختلف جهان، به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. با این همه در این مدت این گروه دستاوردهای تازه خاصی در تصرف مناطق جدید نداشته است.

به گفته موسسه «آی‌اچ‌اس جینز» شمار این حملات به بیش از هزار مورد رسیده که شمار قربانیان آن نیز نزدیک به سه هزار نفر است.

آمار این موسسه نشان می‌دهد که شمار حملات روزانه حکومت خودخوانده اسلامی ۴۲ درصد و شمار قربانیان بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

به طور متوسط طی ماه‌های میلادی ژوئیه تا سپتامبر ۱۱.۸ مورد حمله در روز انجام شده است. طی ماه‌های آوریل تا ژوئن، یعنی سه ماهه قبلی آن، ۸.۳ مورد حمله روزانه از سوی اعضای این گروه ثبت شده بود.

موسسه «آی‌اچ‌اس جینز» که مقر آن در لندن است در مجموع ۱۰۸۶ مورد حمله را در سه ماه گذشته با ۲۹۷۸ قربانی غیرنظامی و دولتی ثبت کرده است.

آمار این موسسه حملات گروه‌هایی مانند بوکو حرام در نیجریه را نیز در بر می‌گیرد. حملاتی که مرگبارترین در میان خشونت‌های شاخه‌های مختلف «حکومت اسلامی» توصیف شده است.

بوکو حرام مدت‌هاست که با «حکومت اسلامی» بیعت کرده است.

این گروه افراطی حملاتی را در نیجریه و کشورهای هم‌جوار آن مانند کامرون انجام می‌دهد. آمریکا به تازگی به اعزام نیروهای نظامی خود به کامرون اقدام کرده است تا بر شدت نبردها علیه بوکو حرام افزوده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در تحلیل این موسسه این احتمال مطرح شده است که حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق و سوریه، تاثیر محدودی بر خشونت‌های «حکومت اسلامی» گذاشته است.

در عین حال گفته شده که حملات روسیه نیز به احتمال زیاد سبب افزایش قدرت این گروه افراطی خواهد شد، چراکه این حملات پیش از آنکه در ضربه زدن به «حکومت اسلامی» انجام شود، در پشتیبانی از دولت مرکزی سوریه صورت می‌گیرد.

ائتلافی به رهبری آمریکا بیش از یک سال است که حملاتی هوایی را در عراق، مشخصا علیه این گروه، و در سوریه علیه آن و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام می‌دهد.

روسیه نیز از سه هفته پیش وارد کارزار سوریه شده است.

رئیس این موسسه به خبرگزاری فرانسه گفته است که گروه حکومت اسلامی طی هفته‌های گذشته موفق شده دست به پیشروی‌هایی در شهر حلب در سوریه بزند.

این در حالی‌ست که نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن از جمله حزب‌الله لبنان و ایران و نیز روسیه می‌گویند آنها مشغول نبرد با گروه «حکومت اسلامی» هستند.

«آی‌اچ‌اس جینز» تحلیلی نیز در مورد تغییر ماهیت و شکل نبردها در روسیه و عراق ارائه کرده و می‌گوید «حکومت اسلامی» به تازگی و در پی تصرف برخی مناطق کلیدی در این دو کشور، بر کنترل آنها در مقابل حملات دولتی و گروه‌های رقیب متمرکز شده است.

موسسه بریتانیایی می‌گوید گروه موسوم به حکومت اسلامی نتوانسته پیشرفت‌ ارضی خاصی بکند و تصرفات جدیدی را به خلافت خودخوانده خود اضافه کند.

این گروه در حال حاضر علاوه بر سوریه و عراق، تشکیل «ولایت‌هایی» را در افغانستان، پاکستان، الجزایر، مصر، لیبی، یمن، قفقاز روسیه، نیجریه و به تازگی عربستان اعلام کرده است.

آمار حملات و قربانیان بر پایه آمارهای قابل تائید است و موسسه آی‌اچ‌اس جینز می‌گوید آمار تائیدنشده، بسیار بیش از این است.

XS
SM
MD
LG