لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«بتمن» ، بزرگ‌ترين قهرمان کميک استريپ


شايد بسياری از طرفداران پر و پا قرص داستان‌های مصور و دنيای ابرقهرمانان، سوپرمن و اسپايدرمن را به بتمن، قهرمان نقاب پوش دنيای تيره و تار «گاتهام سيتی»، ترجيح دهند؛ با اين وجود نتايج يک نظر سنجی جديد مرد خفاشی سياه پوش را به عنوان بزرگ‌ترين قهرمان کميک استريپ (داستان‌های مصور) معرفی کرده است. بر اساس اين نظر سنجی «تن تن»، قهرمان فکلی ماجراهای تن تن و ميلو در جايگاه ششم قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه انگليسی گاردين، خوانندگان مجله «کاميک هيروز» [قهرمانان داستان‌های مصور] در يک نظر سنجی به بتمن به عنوان بزرگ‌ترين ابرقهرمان دنيای مصور رأی داده‌اند. رأی دهندگان در جايگاه دوم اسپايدرمن و پس از وی سوپرمن را به عنوان قهرمانان محبوب خود انتخاب کرده‌اند. در عين حال به نوشته گاردين، نظر سنجی اخير را نمی‌توان تنها نظر سنجی انجام شده درباره ميزان محبوبيت اين ابرقهرمانان به شمار آورد: در سال ۲۰۰۸ مجله «اِمپایِر» در يک اقدام مشابه سوپرمن را در رأس فهرست ابرقهرمانان جای داد و در جايگاه بعدی بتمن و «جان کانستنتين»، شخصيت جن گير بد اخلاق آفريده ذهن الن مور. پيشتر نيز، فهرستی ديگر که توسط سايت «آی. جی. اِن.» منتشر شده بود سوپرمن را در صدر جدول خود جای داد.

در همين ارتباط «جس بيکهام»، ويراستار مجله «کاميک هيروز» می‌گويد به هيچ وجه از انتخاب بتمن توسط خوانندگان «شگفت زده» نشده، چون اين ابرقهرمان که در سال ۱۹۳۹ توسط باب کين خلق شد «در يک کلام، با حال‌ترين و جالب‌ترين ابرقهرمانيست که تا کنون آفريده شده است.»

اين ويراستار متخصص داستان‌های مصور در ادامه می‌افزايد: «بتمن قدرت‌های مافوق بشری ندارد، مسائلش را با تکيه بر نيروی ذهنی، توانايی‌های جسمی و هوش ذاتی خود حل و فصل می‌کند. شخصيتی غمزده، تاريک و دچار تضاد دارد، اما از همه ما موفق‌تر است. بهترين لباس مخصوص را بر تن می‌کند و پيشرفته‌ترين تجهيزات را دارد.» همچنان که «فهرست دشمنانی که در برابرش صف می‌کشند ترسناک‌ترين و عجيب و غريب‌ترين مجموعه شرورانی را تشکيل می دهد که در يک جا جمع شده‌اند، در عين حال، بتمن آن چنان قدرمند است که در چارچوب هر داستانی می‌گنجد، و از سال ۱۹۳۹ پيوسته توسط نويسندگان و هنرمندان در قالب های جديد قرار گرفته است.»

بعد از بتمن، اسپايدرمن و سوپرمن که به ترتيب مقام‌های اول تا سوم محبوب‌ترين ابرقهرمانان را از آن خود کرده‌اند، کاراکتر «مرد گرگ نما» [وولوِرين] قرار گرفته و «تن تن»، خبرنگار ماجراجوی خلق شده توسط هرژه مقام ششم را در اين فهرست به خود اختصاص داده است. بايد توجه داشت شخصيت «تن تن» در آمريکا به اندازه‌ای که در اروپا محبوبيت دارد، شناخته شده نيست. بعد از تن تن هم نام «کاپيتان آمريکا» به چشم می‌خورد.
فهرست هشت نام نخست فهرست مجله «کاميک هيروز» از اين قرار است:

۱. بتمن
۲. اسپايدرمن
۳. سوپر من
۴. مرد گرگ نما (وولورين)
۵. قاضی دِرِد
۶. تن تن

۷. کاپيتان آمريکا
۸. .واندر وومن

XS
SM
MD
LG