لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

ايران پشت توطئه بمب گذاری عليه ديپلمات های اسرائيلی


یکی از متهمان ایرانی به بمبگذاری در تایلند، عکس آرشیوی است
یکی از متهمان ایرانی به بمبگذاری در تایلند، عکس آرشیوی است
به گزارش روزنامه «گاردين» يک گروه بين المللی که در مورد بمب گذاری چند ماه پيش عليه ديپلمات های اسرائيلی تحقيق کرده، می گوید مدارک و شواهد روشنی به دست آورده که نشان می دهد ايران مسئول اين حملات بوده است. خلاصه ای از گزارش گاردين به شرح زير است:

اين رويداد تاکيدی است براين نکته در صورت به شکست انجاميدن مذاکرات هسته ای با ايران که از امروز در مسکو آغاز شده غرب ممکن است با خطرات بيشتری از سوی ايران مواجه شود.
مقامات امنيتی غرب می گويند که شکست اين مذاکرات پيامدهای خطرناکی خواهد داشت. با توجه به ادامه تهديد به حمله نظامی از سوی اسراييل ، مقامات امنيتی کشورهای غربی می گويند که بمب گذاريهای عوامل ايرانی عليه اهداف اسراييلی نشان داده است که ايران برای اقدامات تلافی جويانه آمادگی زيادی دارد.

نهادهای اطلاعاتی هند در گزارش نهايی تحقيقات خود در مورد بمب گذاری ماه فوريه در شهر دهلی که به مجروح شدن همسر يک ديپلمات اسراييلی منجر شد، اعلام کرده اند که اين عمليات کار يک سازمان يا نهاد اطلاعاتی ايرانی بوده است.

نتيجه اين تحقيقات قبلا علنی نشده بود و مقامات دولت هند تلاش زيادی کردند که ايران، از متحدان نزديک و صادر کننده نفت به هند را مسئول اين حملات معرفی نکنند.

دولتهای گرجستان و تايلند نيز که درست در روز بمب گذاری شهر دهلی توطئه هايی برای بمب گذاری عليه اهداف اسرائيلی را خنثی کرده بودند تاکنون رسما دولت ايران را مسئول اين عمليات معرفی نکرده اند.

مقامات امنيتی کشورهای غربی به روزنامه « گاردين » گفته اند که در پی روشن شدن نتايج اين تحقيقات ارزيابی دقيق از ميزان خطری که ايران می تواند ايجاد کند دشوارتر خواهد شد.

يک مقام امنيتی غربی می گويد:« تا چندی پيش می شد دلايل و منطق اقدامات دولت ايران را تحليل کرد ولی اکنون اقدامات و روشهای آنها بسيار غيرقابل پيش بينی شده است. به عنوان مثال به سختی می توان منطق بمب گذاری های ماه فوريه را درک کرد. مگر آنکه هدف آنها اين بوده است که به هر شکلی نشان دهند که در صورت وقوع جنگ آنها دست به تلافی خواهند زد.»

دولت ايران اعلام کرده بود که عمليات بمب گذاری در دهلی توسط دشمنان ايران و برای مجرم جلوه دادن اين کشور صورت گرفته است. همه اين حوادث در شرايطی صورت می گيرد که هنوز هم امکان افزايش تنش بر سر برنامه های هسته ای ايران جای نگرانی دارد. حکومت اسراييل تاکيد کرده که در صورت لزوم برای پيشگيری از دستيابی ايران به بمب هسته ای از اقدام نظامی استفاده خواهد کرد. غرب نيز طی يکسال گذشته بر حجم و شدت تحريم های خود عليه ايران افزوده است.

براساس مدارک و نتايج تحقيقاتی که توسط نهادهای مسئول در هند صورت گرفته می نويسد که سه بمب گذاری که در روزهای سيزدهم و چهاردهم فوريه در شهر دهلی صورت گرفت کار يک گروه بيش از ۱۰ نفره از عوامل اطلاعاتی و امنيتی ايران بوده و آنها حداقل ۱۰ ماه مشغول تدارک و برنامه ريزی اين عمليات بوده اند.

بخشی از اين شواهد عبارتند از مدارک شناسايی و هويت حداقل ۱۰ شهروند ايرانی که متهم به شمارکت در اين عمليات هستند، انتقال پول از ايران برای عوامل اصلی عمليات، استفاده از شبکه ارتباطی تلفن های ايرانی و پرواز اين افراد پس از وقوع بمب گذاری به ايران.
يک مقام امنيتی غربی می گويد در مورد هدايت و سازماندهی اين عمليات توسط ايران هيچ ترديدی نيست. سئوال اين است که چه نهاد و مرجعی در ايران اين عملايت را هدايت کرده است.

مسئولان اين تحقيقات می گويند که اولين بار در ماه آوريل ۲۰۱۱ پنج نفر از افرادی که در اين عمليات شرکت داشتند برای تجسس و شناسايی به هند و تايلند پرواز کرده اند. اين درست چهار ماه پس از ترور مجيد شهرياری يکی از کارشناسان هسته ای ايران بود. قبل از آن نيز مراکز هدايت برنامه های هسته ای ايران توسط بد افزار «استاکس نت » مورد حمله قرار گرفته بودند. ايران دولتهای اسرائيل و آمريکا را مسئول اين حملات و خرابکاری ها می داند.

پليس هند می گويد فردی که بمب را به اتومبيل حامل همسر ديپلمات اسرائيلی نصب کرده هوشنگ افشار ايرانی نام دارد و فتوکپی پاسپورت وی نشان می دهد که اولين بار در آوريل سال ۲۰۱۱ و سپس در ژانويه سال ۲۰۱۲ به هند سفر کرده بود. او روز سيزدهم فوريه حدود يک ساعت پس از بمب گذاری از فرودگاه اصلی دهلی به سمت مالزی و از آنجا به ايران پرواز کرده است.

ماده منفجره ای که در اين بمب گذاری به کار برده شده از مشتقات تی ان تی است. جعبه حاوی آن در خارج از هند ساخته شده و آهن رباهايی که برای چسباندن آن به اتومبيل به کار برده شده با مواردی که در بمب گذاريهای بانکوک و تفليس به کار رفته بودند يکسان اند.
در حمله شهر بانکوک نيز حداقل پنج نفر شرکت داشته که همه ايرانی بوده اند. يکی از اين افراد زن ۳۱ ساله ای به نام ليلا روحانی در سال ۲۰۱۲ دوبار به تايلند سفر کرده و خانه ای اجاره کرده بود. فرد ديگر مردی ۲۸ ساله به نام سعيد مرادی است که بر اثر انفجار زودرس بمب به شدت مجروح و بازداشت شد. ليلا روحانی از شهر بانکوک به کوالالامپور و از آنجا به تهران پرواز کرده است.

يکی ديگر از متهمان در فرودگاه و قبل از پرواز به تهران بازداشت شد. گفته می شود که اين فرد به نام مسعود صداقت زاده احتمالا مسئول اصلی هماهنگی تمام اين حملات بوده است. وی در بازداشت پليس مالزی و منتظر استرداد به تايلند است.

ارتباط بمب گذاری شهر تفليس با دو مورد دهلی و بانکوک چندان مشخص نيست. پليس هند می گويد شماره تلفنی که هوشنگ افشاری ايرانی، بمب گذار شهر دهلی، به هنگام سفر سال ۲۰۱۱ خود به آن شهر از آن استفاده کرده است در ماه ژوئن سال گذشته در شهر تفليس مورد استفاده قرار گرفته و به همين خاطر احتمالا افراد مسئول اين بمب گذاريها با هم در ارتباط بوده اند.

در مورد نهاد يا گروه مسئول اجرای اين عمليات حدس و گمان های گوناگونی زده می شود. برخی معتقدند که حزب الله لبنان ممکن است برنامه ريزی و هدايت آن را برعهده داشته باشد.
يک گروه از مقامات ارشد پليس هند از هفته ها پيش قرار بوده برای تکميل تحقيقات به تهران سفر کنند ولی اکنون انجام اين سفر بعيد به نظر می رسد.

برخی از کارشناسان معتقدند که انتخاب هند برای انجام اين بمب گذاری شايد به اين دليل صورت گرفته که از نگاه مهاجمان هند يک دولت دوست محسوب می شود و آنها انتظار داشتند که در صورت انجام هر گونه تحقيقاتی سخت گيری زيادی نشود.

اما دولت هند از پليس بين المللی ( اينترپل ) و وزارت خارجه ايران خواسته که در انجام اين تحقيقات با آن کشور همکاری کنند.
XS
SM
MD
LG