لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

جزایری خواستار «گوشمالی دادن» به نیروهای خارجی در سوریه شد


مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ایران
مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ایران

مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ایران، خطاب به دولت سوريه توصیه کرد که «وقت آن رسيده تا نيروهای خارجی دخيل در آشوب‌های سوريه گوشمالی شوند».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردين‌ماه، از قول مسعود جزايری نوشت: «ارتجاع عرب و ساير کشورهايی که در ناآرامی‌های سوريه نقش داشته‌اند بايد تنبيه شوند.»

سخنان آقای جزایری در حالی بیان می‌شود که کشورهای عربی خلیج فارس آمادگی خود را برای ارائه میلیون‌ها دلار کمک به شورای ملی سوریه برای پرداخت حقوق به نیروهای «ارتش آزاد سوریه» اعلام کرده‌اند.

وی همچنین خواستار مجازات آمریکا و بریتانیا، از حامیان اپوزیسیون سوریه، «به خاطر به آشوب کشیدن سوریه» شد.

تهران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه بوده و مقامات جمهوری اسلامی بارها حمایت کامل خود از دولت سوریه را در سرکوب مخالفان اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی بارها متهم به دخالت در سرکوب معترضان سوری شده است.

پیشتر، يک عضو ارشد شورای ملی سوريه، سرتيپ پاسدار قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران ايران، را متهم کرده بود که «فرماندهی اتاق جنگ» با هدف سرکوب معترضان مخالف حکومت بشار اسد را بر عهده گرفته است.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی از محتوای «چند هزار ای‌میل خصوصی» رئیس جمهور سوریه و همسرش خبر داد. این ای‌میل‌ها حاکی از «مشاوره گرفتن» حکومت سوریه از جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات در این کشور بود.

وزارت خارجه ایران اخیرا هر گونه دخالت در امور سوریه را تکذیب کرد و رامین مهمانپرست، سخنگوی این وزارتخانه، نیز در بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد که «ما به هیچ‌ وجه دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم».

آیت‌الله خامنه‌ای نیز اخیرا در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی از سوریه را اعلام کرد. برخلاف ایران، ترکیه از حامیان اپوزیسیون سوریه است.

در همین حال کوفی عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز دوشنبه گفت که دولت سوريه با اجرای طرح صلح و آتش‌بس از ۱۰ آوريل، ۲۲ فروردین، موافقت کرده است. ولی حکومت بشار خواستار آن است که مخالفان نيز به چنين آتش‌بسی پای‌بند باشند.

ناآرامی و اعتراض در سوريه از بيش از يک سال پيش با راهپيمايی‌هايی آرام و عاری از خشونت آغاز شد، اما به دنبال سرکوب خشونت‌بار از سوی نيروهای حکومتی که هر روز جان عده‌ای را گرفت رفته‌رفته به خشونت و حالتی شبيه به جنگ داخلی انجاميد.

بنا بر تخمين سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون بيش از ۹ هزار نفر جان خود را در اثر خشونت‌ها در شهرهای مختلف سوريه از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG