لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

نوکيشان مسيحی همچنان زندانی جمهوری اسلامی


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
چندی پيش يوسف ندرخانی کشيشی که در ايران زندانی و به حبس ابد محکوم شده بود از زندان آزاد شد ولی هنوز هم تعداد ديگری از مسيحيان ايران صرفا به خاطر کيش خود در زندان به سر می برند.
شبکه خبری « فاکس نيوز» درمقدمه گزارش خود يادآوری می کند که يوسف ندرخانی تحت فشار افکار عمومی از زندان آزاد شد و در کشوری مثل ايران که مسيحيان نوکيش به شدت تحت فشار قرار دارند تنها راه آزادی ساير مسيحيان زندانی ادامه فشار افکار عمومی بين المللی است. براساس آمارهای موجود تنها کمتر از يک درصد از جمعيت ايران را پيروان اديان و مذاهب ديگری غير از اسلام تشکيل می دهند.
« تيفنی بارانز » مسئول امور حقوقی مرکز آمريکايی دفاع از قانون و عدالت می گويد :« حکومت ايران طی يک سال گذشته اعمال فشار به مسيحيان نوکيش را افزايش داده ، کليساهای آنها را تعطيل می کند، تعدادی را زندانی کرده و از هرگونه فشار و ارعاب برای محدود و سرکوب کردن آزادی اديان استفاده می کند.»
« فاکس نيوز» می افزايد که تحت فشار يک کارزار بين المللی بالاخره در روز هشتم ماه سپتامبر قوه قضاييه ايران حکم حبس ابد را برای وی لغو کرد و با احتساب مدت سه سالی که وی در زندان بود او را آزاد کرد. جرم او تشويق مسلمانان به پذيرش آيين مسيحيت بود. ولی علاوه بر وی تعداد ديگری از مسيحيان نوکيش هنوز هم در زندان به سر می برند و صرفا به خاطر اعتقادات مذهبی خود تحت فشار هستند.
« تيفنی بارانز » می گويد:« آزادی يوسف ندرخانی را مسلما بايد به فال نيک گرفت ولی در عين خوشحالی از اين موضوع بايد به خاطر داشته باشيم که هنوز هم تعداد ديگری به خاطر اعتقادات مذهبی خود در زندان های ايران به سر می برند.»
يکی از اين افراد کشيش ديگری به نام فرشيد فتحی است که از دسامبر سال ۲۰۱۰ در زندان اوين در بازداشت است . به نظر می رسد که پس از فشارهای بين المللی اخير اکنون دستگاه قضايی ايران به جای اعلام جرم هايی نظير پيروی از اديان ديگر برعليه اين افراد از اتهاماتی نظير « فعاليت های سياسی خرابکارانه » استفاده می کند.
دستگاه قضايی ايران فرشيد فتحی را به خاطر توزيع کتابهای انجيل به زبان فارسی به « توطئه عليه امنيتی ملی» متهم کرده است . وکلای وی تا چند روز قبل از شروع دادگاه حق مطالعه پرونده وی را نداشتند.
يک کشيش مسيحی ديگر به نام بهنام ايرانی به اتهام « اقدام عليه امنيت ملی » به شش سال حبس محکوم شده و هم اکنون در زندان قزل حصار است. جرم وی اجرای مراسم مذهبی و دعوت مسلمانان و نوکيشان به کليسايی بوده که در منزل وی داير می شده است.
شبکه خبری « فاکس نيوز » براساس ادعاهای مرکز آمريکايی دفاع از قانون و عدالت می نويسد که بهنام ايرانی در دوران حبس از زخم معده و بيماريهای شديد ديگر رنج می برد و به گفته حاميان و اعضای خانواده اش وی بارها در زندان قزل حصار توسط ساير زندانيان و نگهبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به مرگ تهديد شده است.
يکی ديگر از مسيحيان نوکيش که در زندان است مريم جليلی نام دارد که در سال ۲۰۱۱ به جرم « عضويت در يک گروه غيرقانونی» به دو سال و نيم حبس محکوم و به زندان اولين فرستاده شد. دليل بازداشت و اعلام جرم عليه وی اجتماع چهارده نفر از مسيحيان نوکيش در منزل وی برای برگزاری مراسم کريسمس در دسامبر سال ۲۰۰۹ بوده است.
مقامات قضايی مدت ها از اعلام خبر بازداشت وی و سايرين به خانواده های آنها امتناع کردند. پس از يک هفته مقامات اعلام کردند که اين افراد در همان روزها آزاد خواهند شد ولی آنه به شکل پنهانی به زندان اوين منتقل شدند.
مريم جليلی در مارس ۲۰۱۰ به قيد ضمانت آزاد شد اما باری ديگر در سال ۲۰۱۱ بازداشت و دوباره به زندان اوين فرستاده شد.
شبکه خبری « فاکس نيوز » در پايان می نويسد که حاميان مسيحيان نوکيش ايرانی می گويند که نمونه يوسف ندرخانی نشان داد که اگر فشارهای جامعه بين المللی و افکار عمومی به حد کافی قوی باشد حکومت ايران در برابر اين فشارها عقب نشينی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG