لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

تجمع دهها بسیجی در مقابل محل اقامت مهدی کروبی


مهدی کروبی
مهدی کروبی
حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی به رادیو فردا می گوید که دهها بسیجی، ساعت یک بامداد پنجشنبه، جلوی محل اقامت مهدی کروبی در قم تجمع کرده و شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند.

وی می افزاید به آقای کروبی آسیبی نرسیده است. حسین کروبی می افزاید: « مهمترین موضوع این است که بسیجی که زمان امام مورد احترام مردم بوده و مقدس بود، مبدل به نیرویی برای سرکوب مردم شده است. در واقع نام بسیج به غارت رفته است.»

تغییر، سایت خبری حزب اعتماد ملی نیز می نویسد که درپی درگذشت آيت‌الله قاضی، نماينده امام در استان لرستان، مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، به شهر قم سفر کرده‌ و با آيت‌الله محفوظی نیز دیدار و گفتگویی درباره حوادث پس ‌از انتخابات و مشکلات اقتصادی که مردم با آن‌ها دست‌به گريبان هستند، داشته است.

سایت خبری حزب اعتماد ملی می افزاید: «در ساعت يک بامداد، بيش‌از ۶۰ نفر موتورسوار، تحت لوای نيروهای بسيجی جلوی درب محل اقامت آقای کروبی تجمع کرده و به سردادن شعارهايی نظير مرگ‌بر منافق، مرگ‌بر ضدولايت فقيه، به دفاع از ولايت فقيه پرداختند.»

برپایه این گزارش، تجمع‌کنندگان، به‌دليل سوز و سرمای زياد و با دخالت نيروهای انتظامی و امنيتی، تجمع‌کنندگان، مجبور به ترک محل شدند.

پیشتر محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در گفت‌ و گو با رادیو فردا از حمله نیروهای انتظامی و حکومتی و شلیک مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به پدرش در راهپیمایی ۱۳ آبان خبر داده بود.

در همین حال میرحسین موسوی، یکی دیگر از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات، همزمان با هفته بسیج، از این نیروی نظامی خواست که خود را در برابر مردم قرار ندهد و تصریح کرد که «جیره خوار دولت بودن» و سرکوب مردم با فلسفه وجودی بسیج در تعارض است.

نخست وزیر سابق ایران در انتقاد از نقش بسیج در سرکوب مردم و دخالت در سیاست در حوادث ماه‌های اخیر، اتخاذ چنین سیاستی را با رویکرد آیت الله خمینی نسبت به بسیج در تعارض دانسته و گفت: «قرار بود رفتار و اندیشه بسیجی در مردم اثر کند، نه آن که قدرت بسیج بر سر مردم فرود آید. قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود و به ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات پاداش سرانه بگیرد. افسوس بر بسیج اگر تا حد یک حزب سیاسی تنزل کند؛ این آن چیزی نیست که امام ما برای بسیجیان می‌خواست. قرار نبود بسیج به دستگاهی تبدیل شود که اختیار انتخاب و آزادی رای را از مردم بستاند.»

نیروی بسیج در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران نقش عمده‌ای در سرکوب معترضان ایفا کرد؛ تصاویر متعددی از شلیک مستقیم نیروهای بسیج به سوی مردم در رویدادهای پس از انتخابات بر روی شبکه جهانی اینترنت منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG