لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

پاسخ دولت به دختر طلايی ايران: تا ازدواج نکنی پاداش نمی دهيم!


خدیجه آزادپور در رقابت های گوانگجو نشان طلای ووشو را به گردن آویخت.
خدیجه آزادپور در رقابت های گوانگجو نشان طلای ووشو را به گردن آویخت.
«هر ورزشکاری که در بازی های آسيايی گوانگجو به مدال طلا دست پيدا کند، در صورتی که صاحب خانه نباشد، سند منزل مسکونی او را در همان فرودگاه تحويل او خواهيم داد.»

اين وعده ای بود که علی سعيدلو، رییس سازمان ورزش و معاون محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی، پيش از اعزام کاروان ورزش ایران به بازی های آسيايی ۲۰۱۰ داد.

از ۱۲ مدال طلايی که ايران تاکنون نصيب خود کرده، تنها دختر طلايی کاروان ورزش ايران خديجه آزادپور بوده است.

او همچنين اولين بانوی تاريخ ورزش ايران است که در رقابت های بازی های آسيايی به مدال طلای رقابت های انفرادی دست يافته است.

آزادپور که برای کسب مدال از اين بازی ها، چند ماه را به صورت شبانه روزی در اردوی تيم ملی به سر برده و تمرينات طاقت فرسايی را زير نظر سرمربی چينی ووشو سپری کرده بود، ابتدا مقابل کره جنوبی به پيروزی رسيد. سپس بر ويتنام غلبه کرد. در نيمه نهايی نيز رقيب تايوانی را شکست داد.

رقيب فيناليست او اهل هندوستان بود که او هم نتوانست نوار پيروزی های بانوی شکست ناپذير ورزش ايران را قطع کند.

به اين ترتيب، در کشور چين که مهد اين رشته ورزشی است، يک بانوی ايرانی به رغم اين که حريفانش از مايوی ورزشی استفاده می کردند و در زدن تکنيک های پا، سبکبال تر بودند، با پوشيدن شلوار گرمکن توانست گردن آويز طلا را نصيب خود کند.

آزادپور پس از بازگشت به ايران به سايت خبری تبيان گفته است: «پاداشی دريافت نکرده ام و مسئولين به وعده خودشان عمل نکرده اند. قبل از اعزام به من وعده اهدای خانه در صورت کسب مدال طلا را دادند و عنوان کردند پس از بازگشت شما از مسابقات، کليد آپارتمان در همان فرودگاه اهدا خواهد شد.»

پس از پيگيری هايی که خديجه آزادپور انجام داده است، به او گفته شده که غير از کسب مدال طلای بازی های آسيايی بايد ازدواج کند تا اين پاداش دولتی به او تعلق بگيرد!

قهرمان بی رقيب ووشوی ايران در گوانگجو، در مصاحبه خود درباره اين پاسخ مسئولين گفته است: «اين تصميم باعث تضعيف روحيه من شده و با دلسردی به آينده نگاه می کنم. من از خيلی چيزها گذشتم و تلاش های فراوانی کردم تا توانستم طلا بگيرم و برای کسب آن، شب و روز نداشتم.»

آزادپور همچنين يادآور شده است بانوی اهل کشور قطر که پايين تر از او روی سکوی سوم قرار گرفت، پس از پايان مراسم توزيع جوايز و در همان سالن مسابقات، ۴۰ هزار دلار پاداش گرفت.

گفتنی است، تبعيض در اعطای پاداش به زنان و مردان ورزشکار ايرانی، پيش از رقابت ها نيز اتفاق افتاد. سازمان تربيت بدنی به ملی پوشان مرد اعزامی به گوانگجو مبلغ ۱۰ ميليون تومان پاداش داد اما خانم ها فقط نهصد هزار تومان گرفتند!
XS
SM
MD
LG