لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

داسراى تهران: احكام ۳۵ متهم حوادث پس از انتخابات قطعى شده است


دادسرای عمومی و انقلاب تهران می گوید که حکم پنج سال زندان بهزاد نبوی (نفر اول - نشسته از چپ) قطعی شده است.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران می گوید که حکم پنج سال زندان بهزاد نبوی (نفر اول - نشسته از چپ) قطعی شده است.
دادسراى عمومى و انقلاب تهران در آستانه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن از قطعى شدن احكام ۳۵ نفر از عوامل به گفته آن «اغتشاشات» خبر داد و گفت كه براى ۹ معترض ديگر روز عاشورا حكم اعدام و حبس تعزيرى صادر شده است.

دادسراى انقلاب تهران با اشاره به احكام قطعى ۳۵ نفر از بازداشت شدگان گفته است كه «محكومان ياد شده حسب احكام صادره توسط دادگاه هاى انقلاب اسلامى تهران به حبس تعزيرى و جزاى نقدى محكوم شده اند و احكام صادره در مورد اكثر آنها نيز در حال اجراست.»

بر اساس اين اطلاعيه، افراد ياد شده به «اجتماع و تبانى عليه امنيت، تبليغ عليه نظام، حمله به مامورين انتظامى و تخريب و آتش سوزى» متهم شده بودند.

دادسراى عمومى و انقلاب تهران در اطلاعيه خود به هويت متهمان اشاره اى نكرده است و تنها نام بهزاد نبوى، عضو شوراى مركزى سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى و وزير دولت مير حسين موسوى، را ذكر كرده و گفته است كه حكم پنج سال زندان وى قطعى شده است.

آقاى نبوى روز ۲۶ خردادماه و در جريان موج گسترده بازداشت فعالان سياسى و مدنى، از سوى نيروهاى امنيتى دستگير شد و به جز يك مرخصى كوتاه ده روزه براى درمان طی هشت ماه گذشته در زندان اوين به سر مى برد.

قوه قضاييه جمهورى اسلامى ايران در ماه هاى گذشته دادگاه هاى متعددى را به صورت علنى و غير علنى براى محاكمه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى برگزار و براى ۹ نفر از معترضان نيز به اتهام «محاربه» احكام اعدام صادر كرده است.

روز هشتم بهمن ماه نيز دو نفر به نام هاى آرش رحمانى پور و محد رضا على زمانى كه پيش از برگزارى انتخابات بازداشت شده بودند به اتهام شركت در «اغتشاشات» اعدام شدند.

اعدام اين دو نفر با موج وسيع اعتراض هاى بين المللى و رهبران مخالفان در ايران روبرو شد و آن را گامى براى «ارعاب» معترضان ارزيابى كردند.

صدور حكم جديد اعدام

دادسراى تهران در اطلاعيه روز سه شنبه خود به صدور حكم محكوميت براى ۹ نفر ديگر از متهمان شركت در اعتراض هاى روز عاشورا اشاره كرده و گفته است:«در احكام صادره، يك نفر از محكومين به اعدام و هشت نفر ديگر به تحمل حبس تعزيرى محكوم شده اند.»

به نظر می رسد حکم اعدام برای یک دانشجوی ۲۰ ساله صادر شده است که در دانشگاه دامغان تحصیل می کند و در جلسه هفته گذشته دادگاه انقلاب از سوی نماینده دادستان به «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» و «توهين به مقامات ارشد نظام» متهم شده بود.

دادگاه اين متهمان روز چهاردهم بهمن ماه به صورت علنى برگزار شد و به آنها اتهام «محاربه، اجتماع و تبانى عليه امنيت و تبليغ عليه نظام» وارد شد.

دادسراى تهران مى گويد كه «احكام صادره در صورت اعتراض محكومان، وفق مقررات به دادگاه هاى تجديد نظر استان تهران ارسال خواهد شد و در صورت قطعيت، قابل اجرا خواهد بود.»

پيشتر دستگاه قضايى جمهورى اسلامى ايران براى ۹ نفر از متهمان حوادث پس از انتخابات احكام اعدام صادر كرده بود و معاون اول قوه قضاييه خبر داد كه اين افراد به زودى اعدام خواهند شد.

ولى دادسراى تهران در واكنشى به اين خبر اعلام كرد كه احكام اين افراد هنوز در دادگاه هاى تجديد نظر است و قطعى نشده است.
XS
SM
MD
LG