لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

اهود باراک: حمله نظامی به ايران برای اسرائيل خطرناک نيست


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، می گوید که در برخورد با ایران تمام گزینه ها روی میز قرار دارد.
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، می گوید که در برخورد با ایران تمام گزینه ها روی میز قرار دارد.
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز پنجشنبه گفت که «در حال حاضر» حمله به تاسيسات هسته ای ايران در دستور کار قرار ندارد ولی در عين حال تاکيد کرد که چنين حمله ای برای اسرائيل خطر چندانی در بر ندارد.

اين مقام اسرائيلی در گفت و گو با راديو سراسری اسرائيل با اشاره به گزارش های مختلف درباره حمله نظامی به ايران اظهار داشت: «ما در حال حاضر چنين قصدی نداريم... در صورتی که ضرورت نداشته باشد به سراغ جنگ نخواهيم رفت، ولی ممکن است زمانی پيش بيايد که مجبور شويم دست به چنين کاری بزنيم.»

آقای باراک می گويد که موضع اسرائيل در سه زمينه تغير نکرده است؛ «يکی اينکه برنامه هسته ای ايران غير قابل قبول است. ما بنا داريم اين برنامه را متوقف کنيم و تمام گزينه ها در اين زمينه روی ميز قرار دارد.»

اسرائيل و کشورهای غربی که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران را از نزديک دنبال می کنند بارها تهران را متهم کرده اند که در پوشش فعاليت های اتمی خود به دنبال ساحت سلاح هسته ای است. اتهامی که ايران آن را رد کرده و گفته است اين برنامه اهداف صلح آميز دارد.

اسرائيل تلاش کرده است که آمريکا و کشورهای اروپايی را ترغيب کند تا تحريم های شديدتری عليه ايران وضع کنند تا تهران قادر به دستيابی به دانش سلاح هسته ای نباشد.

گزينه حمله نظامی نيز از جمله مواردی است که همواره در رابطه با چگونگی برخورد با برنامه اتمی ايران روی ميز بوده است.

باراک می گويد، بر اين باور است که حمله نظامی عليه ايران برای اسرائيل ويرانگر نخواهد بود.

وی اظهار داشت: «جنگ يک مسافرت تفريحی نيست، ولی اگر اسرائيل ناچار به انجام آن شود، مادامی که مردم در خانه های خود باشند، تلفاتی در حد ۵۰ هزار، پنج هزار و حتی ۵۰۰ نفر نيز نخواهيم داشت.»

وزير دفاع اسرائيل در اين زمينه به حمله موشکی عراق در سال ۱۹۹۱ به اين کشور اشاره کرد که به گفته وی، حتی يک اسرائيلی در جريان آن کشته نشد.

مقام ها و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ايران نسبت به هرگونه حمله اسرائيل شديدا هشدار داده اند و تهديد کرده اند در صورتی که چنين اقدامی صورت گيرد اسرائيل به شدت مجازات خواهد شد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هيجدهم آبان ماه، به آمريکا و اسرائيل هشدار داد که پاسخ هر گونه «تجاوزی» به ايران «سيلی محکم و مشت پولادين» ارتش و سپاه خواهد بود.

احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی، نيز روز ششم آذرماه، تهديد کرد که در صورت عملی شدن حمله اسرائيل به ايران، اين کشور آماج هزاران موشک قرار خواهد گرفت.

همچنين امير علی حاجی زاده، فرمانده نيروی هوا- فضای سپاه پاسداران اواخر آبان ماه اظهار داشت: «از آرزوهای بزرگ ما اين است که آنها دست به اين کار بزنند. خيلی وقت است انرژی نهفته ای وجود دارد که علاقمنديم با خرج آن، دشمنان اسلام را برای هميشه به زباله دان تاريخ بفرستيم.»

اين فرمانده سپاه همچنين روز پنجم آذرماه اعلام کرد که در صورت حمله اسرائيل، پايگاه های ناتو در ترکيه هدف حملات موشکی قرار خواهد کرد.

اهود باراک در بخش ديگری از مصاحبه خود با راديو اسرائيل، در خصوص تفاوت های بالقوه رويکرد آمريکا و اسرائيل درباره توقف پيشرفت برنامه هسته ای ايران، تاکيد کرد که دولت اسرائيل در نهايت بهترين تصميمات را اتخاذ خواهد کرد.

وی گفت: «بايد اين نکته درک شود که اسرائيل يک کشور مستقل است. حکومت، ارتش و دستگاه های امنيتی تنها نهادهايی هستند که در قبال امنيت و موجوديت اسرائيل مسوول هستند.»

وزير دفاع اسرائيل حاضر نشد تا درباره دو انفجار اخيری که در پايگاه نظامی سپاه پاسداران در ملارد کرج و انفجار در اصفهان رخ داده اند، اظهار نظر کند.

وی گفت: «هر چيزی که در برنامه هسته ای ايران اختلال ايجاد کند، فارغ از اينکه حادثه باشد يا از راه های ديگر صورت گرفته باشد، مورد استقبال ما است.»

با اين حال وزير دفاع اسرائيل از اظهار نظر درباره نقش احتمالی کشورش در بروز اين حوادث خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG