لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

چين واردات نفت از ايران را «۲۰ درصد» کاهش داد


یک روز پس از انتشار فهرست جدید مشتریان نفتی ایران که از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند، چین اعلام کرد که برای سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را ۱۶ الی ۲۰ درصد کاهش داده و این کاهش را ادامه خواهد داد.

یک مقام رسمی اجرایی در صنعت نفت چین به خبرگزاری رویترز گفته است که شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی چین، در راستای گریز از تحریم‌های احتمالی و «سخت» آمریکا علیه خریداران نفت ایران قصد ندارد واردات نفت از ایران را نسبت به میزانی که هم اکنون از ایران وارد می‌کند، افزایش دهد.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، طی ماه‌های ژانویه تا آوریل واردات نفت از ایران را به نصف تقلیل داد، اما طی دو ماه گذشته، واردات نفت از ایران را افزایش داده بود.

با این همه، طبق گزارش رویترز و به نقل از مقام رسمی نفتی چین، سینوپک هم اکنون روزانه ۴۰۰ الی ۴۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند که نسبت به واردات ۵۰۰ هزار بشکه نفت این شرکت از ایران در سال گذشته، کاهشی ۱۶ الی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.

شرکت «پترو چاینا» دیگر پالایشگاه کوچک چین، طی سال گذشته روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، اگرچه شرکت‌های چینی از ابتدای سال جاری واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند، با این همه، آمریکا نگران است که پکن نتواند در مقابل وسوسه «تخفیف زیادی که احتمالا ایران برای قیمت نفت خود پیشنهاد کند» مقاومت نماید، اما مقام نفتی چین گفته است که پکن قبلا با پیشنهادهایی از این دست از طرف ایران داشته و در مقابل وسوسه‌ای که آمریکا نگران آن است «مقاومت» کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد هفت کشور هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان کشورهایی هستند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده و به فهرست ۱۱ کشور قبلی که از تحریم‌ها معاف شده بودند، اضافه می‌شوند.

در لیست معافیت تحریمی آمریکا، نامی از چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران طی سال گذشته، که روزانه ۵۵۵ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود، برده نشده است. آمریکا ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن را قبلا از تحریم‌های احتمالی معاف کرده بود.

دور جدید تحریم‌های مریکا که از ۲۸ ژوئن، ۱۶ روز دیگر به اجرا گذاشته خواهد شد، شامل شرکت‌هایی خواهد بود که با بانک مرکزی ایران که نقل و انتقالات مالی نفت صادراتی ایران از طریق این بانک انجام می‌شود، داد و ستد کنند و در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه، دسترسی این شرکت‌ها به سیستم مالی امریکا قطع خواهد شد.

در حالی که دو سوم نفت صادراتی ایران به بازارهای آسیایی روانه می‌شود، سه کشور عمده آسیایی وارد کننده نفت ایران، شامل هند، ژاپن و کره جنوبی، به خاطر «کاهش محسوس و قابل توجه» واردات نفت ایران، درفهرست معافیت تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند.

مقام نقتی چین گفته است که آنچه مسلم است، چین واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش داده و برای سال جاری همین کاهش را «مسلما» ادامه خواهد داد و این نشانگر اهمیتی است که دولت چین به روابط با آمریکا می‌دهد.

به غیر از مشتریان شرقی نفت ایران، بنابر گزارش رویترز، ترکیه نیز طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش داده و در لیست معافیت آمریکا قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا نیز که سال گذشته به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، تا ۱۸ روز دیگر، اول ژوئیه، واردات نفت از ایران را کاملا قطع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، همچنین روز سه شنبه، ۲۳ خرداد از قول مقام‌‌های سنگاپور که به عنوان یکی از مشتریان کوچک نفت ایران مطرح است، نوشته که شرکت‌های سنگاپوری به امید معاف شدن از تحریم‌های آمریکا از ماه گذشته واردات نفت از ایران را قطع کرده‌اند.

حتی مشتریان کوچک نفت ایران مانند سریلانکا با ۳۹ هزار بشکه، تایوان ۳۳ هزار بشکه، آفریقای جنوبی با ۹۸ هزار بشکه واردات نفت از ایران در سال گذشته، به خاطر کاهش «قابل توجه» واردات نفت خام ایران شامل معافیت از تحریم‌های آمریکا شده‌اند و سنگاپور تنها مشتری کوچک نفت ایران است که تلاش می‌کند نام خود را در فهرست معافیت آمریکا ثبت کند.
XS
SM
MD
LG