لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

ادامه انتقادهای اصولگرايان از محمود احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد در نشست روز یکشنبه هیئت وزیران پس از دو هفته خانه نشینی
محمود احمدی نژاد در نشست روز یکشنبه هیئت وزیران پس از دو هفته خانه نشینی
انتقادهای اصولگرايان از محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، به دليل جنجال بر سر بازگشت به کار وزير اطلاعات همچنان ادامه دارد و در تازه ترين موضعگيری ها، جانشين ولی فقيه در سپاه خواستار شفاف شدن موضع احمدی نژاد در باره «رابطه پدر و فرزندی» خود با آيت الله خامنه ای شد و آيت الله مصباح يزدی نيز گفته که «اعتبار قانون اساسی از ولايت فقيه است.»

محمود احمدی نژاد از دو هفته پيش که در اعتراض به ابقاء وزير اطلاعات از سوی رهبر جمهوری اسلامی ايران به سر کار خود نرفت هدف حملات شديد هواداران آيت الله علی خامنه ای قرار گرفته است و به رغم بازگشت به هيئت دولت در روز يکشنبه از دامنه اين انتقادها کاسته نشده است.

در تازه ترين حملات به وی، حجت الاسلام ذوالنور، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، آيت الله علی خامنه ای را «نايب امام زمان» دانست و گفت که «بدون امر او، نه رييس جمهور و نه هيچ کس ديگر مشروعيت ندارد.»

اين روحانی هوادار رهبر ايران از نقل و قول هایی که از رييس جمهور اسلامی ایران در باره رابطه «پدر و فرزندی» وی با آیت الله علی خامنه ای صورت گرفته بود انتقاد کرد.

عزت الله ضرغامی، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران، هفته پیش پس از دیدار با محمود احمدی نژاد، به نقل از وی گفته بود: «من ثابت می کنم رابطه من و مقام معظم رهبری، رابطه پدر و فرزندی است.»

آقای ذوالنور دوشنبه شب در قم گفته است: «دوستانه خدمت احمدی نژاد عرض می کنم که ايشان در عبارات شان هم تجديد نظر کنند. معتقدم اين سخن ولو اينکه اين طور هم باشد، اشتباه است ... بايد گفت که رابطه با رهبر معظم انقلاب بايد رابطه امام و ماموم باشد.»

وی افزود: «اين حرف ها يعنی چه که رابطه ام با رهبری رابطه پدر و فرزندی است؟ اين حرف ها معنی ندارد. اين حرف، حرفی انحرافی است.»

جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه در عين حال گفته است که اگر به انتخابات برگرديم «به احمدی نژاد رای می دهيم، چون گزينه ديگری وجود ندارد که بخواهيم آن کار را کنيم ... حوادث پس از انتخابات نشان داد اگر احمدی نژاد ۵۰ ضعف دارد، موسوی و کروبی هزاران ضعف دارند. آنها از همان ابتدا موضع مخالفت با ولايت فقيه داشتند.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران از مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان در ايران، به عنوان «سران فتنه» نام می برند و از زمان تظاهرات ۲۵ بهمن سال ۸۹، آنها همراه با همسران شان در حصر خانگی قرار دارند.

از سوی ديگر، آيت الله مصباح يزدی که از هواداران سرسخت محمود احمدی نژاد در سال های گذشته بود، در يک همايش سپاه پاسداران گفته است: «ولايت فقيه که ما می گوييم، اعتبار قانون اساسی از آن است.»

وی با خائن دانستن کسانی که آنها را متهم کرد به جای اسلام، ايران را مطرح می کنند، گفت: «گوينده اين حرف با هر نيت و از هر کجا الهام گرفته باشد، خيانت کرده و ما بايد خدمت و خيانت را از هم تشخيص دهيم.»

به دنبال اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، در مردادماه سال گذشته مبنی بر اينکه «به جای مکتب اسلام بايد مکتب ايران را ترويج کنيم» اصولگرايان حامی رهبر جمهوری اسلامی به شدت به وی و سایر اطرافیان محمود احمدی نژاد حمله کردند.

آيت الله مصباح يزدی روز سه شنبه گفت: «هر قدم برای تقويت ولايت فقيه برداشته شود بزرگترين خدمت به انقلاب خواهد بود و بزرگترين خيانت نيز عمل کردن در عکس اين مسير است.»

جانشين فرمانده کل سپاه نيز روز سه شنبه با دفاع از جایگاه ولايت فقيه در نظام جمهوری اسلامی گفته است که « خداوند ولايت نبوی و ولايت ائمه را به طور يک جا در ولايت فقيه به ما عرضه کرده است و ما بايد قدردان اين نعمت باشيم.»

سرتيپ پاسدار حسين سلامی، آيت الله علی خامنه ای را «چشمه ‌سار حکمت، منطق و دين ‌شناسی» معرفی کرده و اظهار عقيده کرده که «خداوند اين فضيلت منحصر به فرد را به جامعه ما عرضه کرده است.»

همچنین حسين فدايی، دبيرکل تشکل اصولگرای «جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامی» با اشاره به اختلاف های اخير رييس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی ايران گفته که «عدم تبعيت از ولايت فقيه برای همه غلط است، چه آن فرد يک شخص برجسته باشد و چه نباشد.»

وی از محمود احمدی نژاد انتقاد کرده که چرا دستور نخست آيت الله خامنه ای مبنی بر ادامه کار حيدر مصلحی در وزارت اطلاعات را ناديده گرفته است.

بر اساس روايت آقای فدايی، رييس جمهوری اسلامی «به اين نتيجه رسيدند که نمی توانند با وزير اطلاعات کار کنند؛ با رسيدن خبر آن به مقام معظم رهبری، ايشان روز بيست و هشتم (فروردين) طی يادداشتی محرمانه و دربسته، توسط پيکی به آقای رييس جمهور اعلام می فرمايند که اين کار به مصلحت نيست.»

به گفته وی، رهبر جمهوری اسلامی ناچار شده که روز سی ام فروردين نامه ای خطاب به وزير اطلاعات نوشته و از او بخواهد که با قوت به کار خود ادامه دهد.

دبيرکل اين تشکل اصولگرا تهديد کرده که «تعلل در اطاعت از ولی فقيه را از هيچ مقامی قبول نمی کنيم.»
XS
SM
MD
LG