لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

يک قاضی دادگاه فدرال: شنود تلفن شهروندان احتمالا خلاف قانون اساسی آمريکا است


ساختمان آژانس امنيت ملی آمريکا در ایالت مریلند
ساختمان آژانس امنيت ملی آمريکا در ایالت مریلند
يک قاضی دادگاه فدرال در واشنگتن روز دوشنبه، ۲۵ آذر، اعلام کرد که اقدام آژانس امنيت ملی آمريکا در شنود تلفن شهروندان، نقض حريم خصوصی افراد است و «احتمالا» اقدامی خلاف قانون اساسی آمريکاست.

اين تصميم که قابل تجديدنظر است، در صورت تاييد نهايی می‌تواند به توقف گردآوری اطلاعات از ميليون‌ها آمريکايی توسط آژانس امنيت ملی اين کشور منجر شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اين رای دادگاه نوشته است که چنين رايی حتی اگر در نهايت هم به اعمال محدوديت در فعاليت‌های آژانس امنيت ملی آمريکا منجر نشود، اما می‌تواند آغاز دور تازه‌ای از فشارهای حقوقی بر اين آژانس و فعاليت‌هايش باشد.

دولت باراک اوباما در ماه‌های گذشته با دفاع از برنامه شنود و گردآوری اطلاعات در آمريکا و ساير نقاط جهان گفته است که اين اقدام، ابزاری مهم برای مبارزه عليه تروريسم است.

موضوع افشای اطلاعات محرمانه آژانس امنيت ملی آمريکا توسط ادوارد اسنودن به رغم گذشت چند ماه همچنان در صدر خبرهاست. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، می‌گويد اين کارمند پيشين پيمانکار آژانس امنيت ملی آمريکا در صورت ورود به کشور محاکمه می‌شود.

اظهارات آقای کارنی واکنشی به سخنان يک مقام آژانس امنيت ملی آمريکا است که گفته بود در صورتی که ادوارد اسنودن همه اطلاعات خود را تحويل دهد ممکن است مشمول عفو شود.

ريچارد لِجِت که مسئول رسيدگی به ميزان خساراتی است که آژانس امنيت ملی آمريکا پس از افشای اسنادش متحمل شده است، در روزهای گذشته گفته بود در صورتی که بخواهند مانع خسارات بيشتر شوند، بايد امنيت مابقی اطلاعاتی که ادوارد اسنودن در اختيار دارد، تامين شود.

سخنگوی کاخ سفيد می‌گويد که اين مقام آمريکايی نظر شخصی خود را مطرح کرده است و اسنودن هر زمان که به آمريکا بازگردد محاکمه خواهد شد.

اقدامات آژانس امنيت ملی آمريکا پس از آن خبرساز شد که ادوارد اسنودن، کارمند پيمانکار اين آژانس، بسياری از اسناد شنود آن را منتشر کرد.

شنودی که اسنودن از آن پرده برداشت، نه تنها شهروندان عادی در آمريکا و برخی ديگر از کشورها را شامل می‌شد، بلکه برخی از رهبران کشورهای مختلف از جمله کشورهای متحد آمريکا چون آلمان را در بر می‌گرفت.

اسنودن در حال حاضر با پناهندگی موقت در روسيه زندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک روزنامه چاپ برزيل روز سه شنبه نامه‌ سرگشاده‌ای از اسنودن منتشر کرد که وی در آن از تمايل خود به زندگی در برزيل سخن گفته بود.

در نامه‌ای که روزنامه «فولها دِ اس پائولا» منتشر کرده، آمده است که اسنودن می‌خواهد به دولت برزيل برای آنچه که جاسوسی آمريکا در خاک برزيل خوانده است، ياری رساند.

او در اين نامه همچنين از انتقاد شديد دولت برزيل از برنامه‌های شنود آمريکا در آن کشور و ساير نقاط جهان استقبال کرده و افزوده است: تا زمانی که کشوری به او پناهندگی سياسی دائم ندهد، دولت آمريکا به گفته او «در توانايی او برای صحبت کردن دخالت خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG