لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

استفاده نفتکش های ایران از «پرچم تانزانیا» برای دور زدن تحریم ها


خبرگزاری «بلومبرگ» با استناد به اطلاعات مربوط به حمل و نقل دريايی که توسط کميسيون اروپا جمع آوری شده است گزارش داده که در ماه های اخير يکی از شرکت های حمل و نقل دريايی ايران نام و مشخصات ثبت حداقل ۱۰ نفتکش خود را تغيير داده و اين کشتی ها با پرچم تانزانيا تردد می کنند.

هاوارد برمن، عضو کمیسته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمريکا، در نامه ای خطاب به رييس جمهوری تانزانيا نوشته است که اين همکاری دولت تانزانيا با ايران باعث می شود که آن کشور تحريم های بين المللی مربوط به صادرات و حمل و نقل نفت را دور بزند.

وی در اين نامه که در تاريخ ۲۹ ماه ژوئن نوشته شده از رييس جمهوری تانزانيا خواسته است تا در اين تصميم تجديد نظر کند و در غير این صورت روابط آمريکا با اين کشور آفريقايی به شدت تيره خواهد شد.

طبق تحريم های اتحاديه اروپا شرکت های بيمه حمل و نقل دريايی از ارائه خدمات به نفتکش های ايرانی منع شده اند و اين محدوديت باعث شده است که ايران به اشکال گوناگون، از جمله تغيير نام و محل ثبت کشتی های خود، با اين محدوديت ها مقابله کند. ولی تمرکز بخش زيادی از شرکت های بيمه حمل و نقل دريايی در شهر لندن اين امکان را فراهم کرده که نظارت بر بيمه حمل و نقل دريايی برای ايران آسان تر شود.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ» ظرفيت ناوگان دريايی ايران حمل و نقل يک ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز است. تاکنون ميزان صادرات روزانه ايران حدود دو ميليون ۳۰۰ هزار بشکه بوده است. اما اکثر موسسات و کارشناسان بين المللی انرژی معتقدند که در ماه های آينده و به خصوص تحت تاثير تحريم نفت ايران توسط کشورهای اروپايی و محدوديت های مربوط به معاملات بانکی و حمل و نقل دريايی، ميزان صادرات ايران حدود يک ميليون بشکه در روز تنزل پيدا خواهد کرد.

طبق اطلاعات مرکز نظارت بر حمل و نقل دريايی وابسته به کميسون اروپا، نفتکش های متعلق به ايران قبلا در کشورهايی نظير مالت و يا قبرس ثبت شده بودند ولی اخيرا بيش از ۱۰ مورد از اين نفتکش ها در تانزانيا ثبت شده و با پرچم این کشور تردد می کنند.

خبرگزاری «بلومبرگ » اولين بار روز ۲۵ ماه ژوئن اين خبر را منتشر کرد. در واکنش به آن يکی از وزرای دولت تانزانيا در پارلمان این کشور گزارش یاد شده را تکذيب کرد و گفت اين کشتی ها متعلق به ايران نيستند. اما اسامی و جزييات يازده نفت کشی که توسط اين مقام تانزانيايی اعلام شد نشان می دهد که حداقل ۱۰ مورد از آنها همان نفتکش هايی هستند که قبلا در مالت و يا قبرس ثبت شده بودند و هنوز هم توسط يکی از شرکت های حمل و نقل دريايی ايران مورد استفاده قرار می گيرند.

اين خبرگزاری می افزايد که مقامات دولت تانزانيا ازجمله وزير حمل و نقل و اطلاعات و سخنگوی دفتر رياست جمهوری آن کشور طی روزهای اخير به هيچ يک از تماسهای تلفنی اين خبرگزاری بری کسب اطلاعات بيشتر پاسخ نداده اند.

دولت آمريکا حدود ۵۷۰ ميليون دلار کمک نظامی و غير نظامی به تانزانيا پيشنهاد کرده است که شامل آموزش نظامی و کمک های بهداشتی می شود. به همين خاطر عضو کنگره آمريکا در نامه خود خطاب به رييس جمهوری تانزانيا تاکيد کرده است که کمک به ايران برای دور زدن تحريم های وضع شده از سوی دولت آمريکا باعث خواهد شد تا این کشور در فهرست دولت ها و موسساتی قرار گيرد که توسط آمريکا مجازات خواهند شد.

خبرگزاری «بلومبرگ» می افزايد اين نفتکش ها قبلا با مالکيت مستقيم يک شرکت حمل و نقل دريايی ايرانی به نام NITC فعاليت می کردند. اطلاعات مربوط به حمل و نقل دريايی بين المللی نشان می دهد که اين شرکت در مجموع حدود ۳۶ نفتکش را مديريت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ايران در کنفرانس خبری اخير خود در تهران در واکنش به خبر تغيير نام و محل ثبت کشتی های شرکت NITC گفت: «تمام ناوگان دريايی ايران بر اساس مقررات و ضوابط بين المللی فعاليت می کنند و شايعاتی که در اين مورد پخش شده هيچ تاثير منفی در اين زمينه نخواهند داشت.»

اطلاعات جمع آوری شده از اسناد مربوط به ثبت حمل و نقل دريايی نشان می دهد که از مجموع ۳۹ نفتکش ايرانی که قبلا در کشورهای اروپايی نظير مالت و قبرس ثبت شده بودند در ماه های اخير حدود ۲۱ مورد از آنها تغيير نام داده و در کشورهای ديگر ثبت شده اند.
XS
SM
MD
LG