لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

باراک اوباما: دیدار با نتانیاهو پیش از انتخابات اسراییل «نامناسب» است


رییس جمهوری آمریکا می‌گوید که دیدار با بنیامین نتانیاهو در جریان سفرش به واشینگتن در ماه مارس را رد کرده چون انجام این دیدار دو هفته پیش از برگزاری انتخابات اسراییل، «نامناسب» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت: سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا به یک موضوع حساس در مناسبات دیپلماتیک دو طرف بدل شده و سیاستمداران هر دو کشور در مورد آن موضع گیری کرده‌اند.

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان بدون اطلاع کاخ سفید و نمایندگان حزب دمکرات، از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت کرده است.

سفر بنیامین نتانیاهو که در فاصله بسیار نزدیکی با انتخابات سراسری اسراییل انجام می‌شود، ممکن است به معنای حمایت از او تلقی شود. انتخابات اسرائیل قرار است روز ۱۷ مارس برگزار شود.

باراک اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان که بخشی از آن روز چهارشنبه هشتم بهمن پخش شد گفت: «من دیدار با بنیامین نتانیاهو را صرفا به این دلیل نپذیرفتم که سیاست کلی ما بر این است که با هیچ رهبر سیاسی دنیا دو هفته پیش از انتخابات آن‌ها دیدار نمی‌کنیم».

رییس جمهوری آمریکا افزود: «فکر می‌کنم چنین کاری نامناسب است و این اصل در مورد نزدیک‌ترین متحد ما نیز صدق می‌کند».

آقای اوباما به عنوان مثال گفت: دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، سفر خود را به آمریکا با فاصله زیادی از انتخابات آن کشور برنامه ریزی کرده است و «در نتیجه این طور به نظر نمی‌رسد که ما به نحوی در تغییر موازنه و یا در سمت‌گیری انتخابات آن کشور دخالت داریم».

دیدار نخست وزیر اسراییل از آمریکا در عین حال همزمان با مذاکرات حساس هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی صورت می‌گیرد. برخی از نمایندگان کنگره آمریکا با تردید اسراییل نسبت به موفقیت گفت‌وگو‌ها موافقند و خواهان تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران هستند.

سناتورهای دمکرات مجلس سنا روز سه شنبه گفتند که تا دو ماه دیگر از اعمال فشار برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران خودداری می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو که مناسباتش با باراک اوباما سرد است، از سخنرانی در کنگره آمریکا به عنوان یک وظیفه اخلاقی و ضرورت استراتژیک دفاع کرد.

او روز یکشنبه گفت هدف اصلی او درخواست از آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی است که با ایران بر سر یک توافق هسته‌ای مذاکره نکنند که ممکن است برای اسراییل خطرناک باشد.

دولت آمریکا گفته است این گفت‌وگو‌ها برای حفظ فشار بر ایران اهمیت دارد و امیدوار است تا آخر ماه ژوئن به نتیجه برسد.

باراک اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان افزود: «از نظر ما، تحت‌الشعاع قرار دادن دیپلماسی در این مرحله حساس آن هم بدون هیچ دلیل موجهی، اشتباه است».

وی اطمینان داد که اگر توافقی بدست بیاید، می‌تواند لابی کرده و موافقت کنگره را بگیرد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «من پیشتر هم گفته‌ام که نرسیدن به توافق را بر توافق بد، ترجیح می‌دهیم. اما اگر بتوانم نشان دهم توافقی که به دست آورده‌ایم تضمین می‌کند مکانیسم‌هایی برای اطمینان از اینکه ایران از ظرفیت اتمی خود خارج نخواهد شد در خود دارد، اگر کار‌شناسان اتمی به ما اطمینان دادند که ایران در مرز تبدیل شدن به کشوری با سلاح اتمی نیست، دیگر آن وقت این یک بحث عمومی است که همه باید داشته باشیم».

وی افزود: «بعد از آن، من از هر نماینده کنگره خواهم پرسید که چرا باید چنین توافقی را رد کرده و راه‌حل احتمالا نظامی را در پیش بگیریم که تاثیر آن بر تحمیل فشار بر برنامه اتمی ایران کمتر است و می‌تواند پیامدهای خیلی زیادی داشته باشد به ویژه در زمانی که ما شاهد شمار زیادی درگیری و تنش در خاورمیانه هستیم».

آقای اوباما گفت: «و من مطمئنم که می‌توانم استدلال خود را ثابت کنم».

XS
SM
MD
LG