لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

پانه تا: برای جلوگیری از دستيابی ایران به بمب هسته ای هر اقدامی انجام می دهیم


لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، می گويد که ايران قادر خواهد بود تا يکسال ديگر به دانش توليد سلاح هسته ای دست پيدا کند ولی دو يا سه طول خواهد کشيد تا آن را عملياتی کند. وی گفت که دولت اوباما به تلاش خود برای جلوگيری از اين اقدام ايران ادامه می دهد.

آقای پانه تا که در برنامه «۶۰ دقيقه» شبکه تلويزيونی سی بی اس شرکت کرده بود اظهار داشت: «ايالات متحده آمريکا و رييس جمهوری روشن ساخته اند که خواهان آن نيستند ايران به سلاح هسته ای دست پيدا کنند.»

به گفته وی، تلاش ايران در اين زمينه «خط قرمز» ايالات متحده آمريکا محسوب می شود و «از آنجايی که ما در اين رابطه هدف مشترکی با اسرائيلی ها داريم برای آنها نيز اين يک خط قرمز است.»

وزير دفاع آمريکا می گويد، اگر واشينگتن اطلاعاتی مبنی بر اينکه ايران در حال دستيابی به اين سلاح است به دست آورد، «هر اقدامی را که لازم باشد برای توقف آن اتخاذ خواهد کرد.»

از وی پرسيده شد که آيا اين به مفهوم اقدام نظامی خواهد بود. پانه تا در پاسخ گفت: «هيچ گزينه ای از روی ميز برداشته نشده است.»

آزانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود اعلام کرد که اطلاعات رسيده از ده کشور جهان و منابع خود «نشان می دهد که ايران فعاليت هايی را در ارتباط با توسعه تجهيزات هسته ای دنبال کرده است.»

در اين گزارش به ۱۲ حوزه مشکوک در فعاليت های هسته ای تهران اشاره شده که «انفجارهای آزمايشی در محوطه ای فلزی در يک پايگاه نظامی» و «مطالعات درباره سوار کردن کلاهک هسته ای بر روی موشک های شهاب سه» از آن جمله اند.

به گفته آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين آزمايش ها «ارتباط بسيار نزديکی به برنامه توليد سلاح هسته ای دارند.»

مقام های ايران گزارش آژانس را رد کرده و آن را بر پايه «مدارک ساختگی» سازمان های اطلاعاتی غربی عنوان کرده اند.

منابع غربی در گزارش های اخير خود ارزيابی مشابهی با برآوردهای دولت آمريکا در زمينه امکان دستيابی ايران به سلاح اتمی صورت داده اند.

هفته گذشته، موسسه علوم و امنيت بين الملل در گزارشی اعلام کرد که ايران قادر نخواهد بود تا در سال ۲۰۱۲ سلاح هسته ای توليد کند چرا که هنوز توانايی لازم برای توليد اورانيوم با غنای بالا برای استفاده در بمب هسته ای را ندارد.

در اين گزارش آمده است: «مادامی که ظرفيت غنی سازی اورانيوم در ايران در همين سطح پايين باشد به نظر نمی رسد ايران تصميم بگيرد که به سرعت به سوی ساخت بمب اتمی پيش برود.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه در مراسم سخنرانی سالانه خود در کنگره آمريکا گفت که حل و فصل مسالمت آميز مسئله هسته ای ايران هنوز هم امکان پذير است.

وی اظهار داشت: «ترديدی نيست که آمريکا مصمم است از دستيابی ايران به تسليحات هسته ای جلوگيری کند و برای رسيدن به چنين هدفی هيچ گزينه ای از روی ميز کنار گذاشته نخواهد شد.»

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر به دليل تعقيب برنامه هسته ای خود تحت فشارهای شديد اقتصادی و سياسی بين المللی قرار دارد و کشورهای غربی از تهران خواسته اند تا برای راستی آزمايی فعاليت های هسته ای خود با آژانس همکاری کند.

روز شنبه هفته جاری هياتی بلندپايه از مقام های آژانس به تهران سفر کردند تا در باره ابهام های فعاليت های اتمی ايران مذاکرات سه روزه ای انجام دهند. هنوز نتيجه ای از روز اول مذاکرات که يکشنبه انجام شد منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG