لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

فرمانده ارشد ارتش ایران: عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق خط قرمز ماست


احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران
احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران

یک فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۱۶ دی ماه اعلام کرد که عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق خط قرمز ایران برای گروه‌های به گفته وی «تروریستی» است.

احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته که «در چهل کیلومتری عمق خاک عراق برای گروهک‌های تروریستی خط قرمز کشیدیم».

وی با اشاره به پیشروی‌های گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش در خاک عراق گفت: «زمانی که این گروه به نزدیکی مرزهای ایران رسید، خط قرمزی در ۴۰ کیلومتری خاک عراق ترسیم و تاکید کردیم که اگر از این خط قرمز عبور کنند با اقدام قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه رو خواهند شد».

این نخستین بار است که یک فرمانده نظامی ایران از ترسیم خط قرمز در نزدیکی مرزهای ایران برای گروه حکومت اسلامی سخن به میان می‌آورد. این گروه در شش ماه گذشته مناطق وسیعی از خاک سوریه و عراق را به تصرف خود در آورده است.

مقام‌های ایران پیش از این از شهرهای مذهبی عراق شامل نجف، کربلا، سامرا و کاظمین به عنوان خط قرمز ایران در برخورد مستقیم با گروه داعش سخن گفته بودند.

گروه حکومت اسلامی که دیدگاه‌های بنیادگرایانه مذهبی دارد هم اکنون هدف حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و همچنین مقابله زمینی نیروهای کرد، شیعه و ارتش عراق قرار دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود به خبرگزاری ایرنا گفته که به دنبال هشدار ایران، «گروهک تروریستی و تکفیری داعش پیام ما را دریافت کرد و به سرعت از محدوده مد نظر دور شد».

وی پیشتر تاکید کرده بود که «این گروهک‌ها را به صورت کامل رصد می‌کنیم و با شیوه کار آن‌ها آشنا هستیم».

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که به نیروهای عراقی در مبارزه با گروه داعش مشاوره نظامی می‌دهد. در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی مبنی بر فعالیت و کشته شدن برخی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق منتشر شده بود.

هفته گذشته سپاه پاسداران خبر داد که حمید تقوی از فرماندهان ارشد آن، روز ششم دی توسط «تک تیراندازان» گروه حکومت اسلامی در عراق کشته شده است.

به گفته این نیرو، آقای تقوی برای فعالیت‌های «مستشاری» در عراق به سر می‌برد و از «فرماندهان محور سامرا» به شمار می‌رفته است.

پیشتر نیز تصاویر و گزارش‌های مختلفی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی درباره حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در عراق انتشار یافته بود و یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، ۲۰ مهر گفته بود که «سردار سلیمانی در خط مقدم جبهه حضور دارد».

در همین حال، عمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق که به قم سفر کرده است روز سه شنبه بر «نقش مهم ایران» در زمینه مقابله با گروه حکومت اسلامی تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به صدای و سیمای ایران، وی به خبرنگاران گفت: «کمک‌های جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه چشمداشت و به همه گروه‌های شیعه، سنی و کرد بوده است».

این گزارش حاکی است که سفر آقای حکیم به قم برای ارائه گزارش به مراجع تقلید ساکن این شهر در زمینه «تحولات سیاسی، امنیتی، دینی و برگزاری مراسم اربعین، مبارزه با گروه تروریستی داعش و تلاش‌های ناکام این گروه در ضربه زدن به وحدت ملت مسلمان عراق و نقش بزرگ جمعیت دینی» صورت گرفته است.

در تحولی دیگر، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران که روز سه شنبه به مجلس رفته بود به نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی گفته که «نیروهای امنیتی تاکنون به داعش اجازه ندادند حتی یک اقدام ضد امنیتی در کشورمان انجام دهد و در آینده نیز چنین اجازه‌ای به آن‌ها داده نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از سخنگوی این کمیسیون، آقای علوی مدعی شده است: «گروه‌های تروریستی سعی می‌کنند با وارد کردن امکانات انتحاری و انفجاری به ناامنی‌ها دامن بزنند اما سربازان امام زمان کلیه این تلاش‌ها را کشف و خنثی کرده‌اند».

XS
SM
MD
LG